Zoom

Partiledarna allt viktigare för väljarnas val

Partiledarna framhävdes på valaffisherna som för Socialdemokraterna med statsminister Magdalena Andersson (S) och Moderaterna med partiledare Ulf Kristersson (M).

För upp till fyra av fem har partiledaren stor betydelse för väljarnas val av riksdagsparti. Därför är de utgångspunkt i partiernas kampanjer och syns på allt från valaffischer till Tiktok.

Den 2 februari 2023 kommer Centerpartiet hålla en extrainsatt partistämma för att välja ny partiledare, meddelar partiet i ett pressmeddelande
Förra veckan berättade Annie Lööf att hon efter elva år tänker lämna posten som partiledare, men kommer att sitta kvar tills dess att partiet valt en efterträdare.
Och det valet är viktigt.

Sveriges televisions vallokalsundersökning, Valu, visar att för många väljare har vem som är partiledare stor betydelse för deras val av riksdagsparti.  
Magdalena Andersson är exempelvis en viktig faktor för socialdemokratiska väljare, enligt SVT:s Valu. 73 procent av dem uppger att hon har haft stor betydelse för deras val av parti. Vilket kan jämföras med 52 procent i valet innan när Stefan Löfven var partiledare.

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är överlägset viktigast av alla. 80 procent av partiets väljare uppgav att Åkesson hade stor betydelse för valet av parti.

Minst viktiga var Miljöpartiets språkrör där 35 procent av deras väljare sa att språkrören hade stor betydelse för vilket parti de valde att rösta på.

Syns och hörs överallt

Vem som är partiledare för vilket parti avgör inte hur svenska väljare röstar utan svenskar röstar mestadels på basis av sakfrågor och ideologi. 
Men partiledarna är centrala i och med ett val vilket inte minst årets valrörelse visade, konstaterar Jenny Madestam, lektor i offentlig förvaltning vid Försvarshögskolan i Stockholm i rapporten Snabbtänkt där 95 forskare gör snabba analyser av valet.

Partiledarna har synts och hörts överallt. Utöver att de deltagit i alla de större mediahusens partiledarutfrågningar och debatter har de medverkat i mängder av poddar och inslag på Youtube och Tiktok.

Vid förra valrörelsen kunde vi se hur partiledarna dök upp i någon influencers kanal, i den här valrörelsen slog detta igenom fullt ut.

Magdalena Andersson äter en massa ägg med Mauri Hermundsson i Lever en dag som Sveriges statsminister på Youtube och i Då är vi igång med Anis Don Demina får hon svara på frågan vad hon skulle göra om tvingades välja mellan att tatuera in Sverigedemokraternas blomma eller skilja sig från sin man.

Hon svarar att hon skulle skilja sig från sin man för att slippa tatueringen, men fortsätta att leva med sin man som sambo.

Moderaternas Ulf Kristersson visar om och om upp sina vader på Tiktok, och Jimme Åkeeson berättar om sina katter.

Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar berättar för Therese Lindgren att hon gick med ungdomsförbundet för att hon var vegan. Men efter en tid i Spanien där det bjöds på paella och chorizo äter hon kött igen.

Ungdomsförbunden satte upp valaffischer för sina partier som här med Liberalernas partiledare Johan Pehrson på Sergels torg i Stockholm
Ungdomsförbunden satte upp valaffischer för sina partier som här med Liberalernas partiledare Johan Pehrson på Sergels torg i Stockholm. Foto: Fredrik Persson/TT

Mest partiledare på valaffischerna

Partiledarna har även själva arbetat mer systematiskt och intensivt i sina egna sociala medier-kanaler i den här valrörelsen. Nu var det inte bara Annie Lööf och Ebba Busch som frekvent uppdaterade sin Instagram med bilder på jobb varvat med personliga inlägg. Alla partiledarna har aktivt arbetat med sitt varumärke via sociala medier.

Partiernas kampanjer tog också utgångspunkt i partiledaren. Valaffischerna, till exempel, präglades huvudsakligen av bilder på partiledaren, likaså i valfilmer var partiledaren huvudperson.

Den här extrema synligheten för partiledarna bidrar till att partierna som organisationer blir svåra att särskilja från en enskild person. Men strategin har uppenbarligen varit olika framgångsrik för olika partier, konstaterar Jenny Madestam i sin analys.

Socialdemokraternas kampanj har gått ut på att göra valet till ett val på Magdalena Andersson. Strategin handlade om att framställa henne som statsmannamässig och mest lämpad att styra landet. 
Utifrån svaren i Sveriges televisions vallokalsundersökning verkar kampanjen ha fungerat.

Ulf Kristersson, Anderssons konkurrent om statsministerposten, var också han utgångspunkten i Moderaternas valmaterial, men under valrörelsens gång kom kampanjen mer och mer att handla om Kristersson som ledare för ett lag framför att han själv är en bra statsministerkandidat. 
På valnatten betonade han detta också själv genom att uttrycka att ”laget” varit viktigare än ”jaget”.

– Förtroendesiffrorna för Kristersson som ledare har varit relativt låga varför utgångspunkten inte tagits i hans egen regeringsduglighet utan i hans regeringsunderlag. Statsmannamässigheten har med andra ord blivit sekundär, vilket också moderaternas väljare tycks mena, 23 procent angav att partiledaren haft mycket stor betydelse för valet av parti, skriver Jenny Madestam.

Vad händer i Borås

En annan trend på Tiktok den senaste veckan är hashtaggen #vadhänderiborås.
Där sprids en bild av Borås som en mörk och dystopisk plats med brinnande kyrktorn, ödsliga platser och slukhål. 
Det fick stadsdirektör Svante Stomberg att snabb kontra med att ge en motbild. Även den på Tiktok.

– När jag fick reda på den här trenden så tänkte jag att vi behövde möta upp ryktena på samma plattform och ge en annan bild av Borås. Därför gjorde vi en film där jag visar upp några av Borås fina sidor och vi lade upp den på Borås Stads TikTok-konto och det verkade fungera, säger Svante Stomberg i ett pressmeddelande.

Nu har videon över 140 000 visningar och drygt 12 000 gillamarkeringar.

Läs mer:

Därför röstade unga åt höger

Var fjärde ung väljare anmäler att de utsatts för hot eller hat