Startsida - Nyheter

Zoom

Vilda djur halshuggs brutalt för att bli accessoarer i lyxvaruhus

Vilda djur, däribland ödlor, dödas brutalt för sitt skinn för att bli produkter åt lyxmärket Gucci, enligt en undersökning som djurrättsorganisationen PETA gjort.

Vilda djur halshuggs brutalt med machetes på en trästubbe. De skräckinjagande scenerna utspelar sig på ett slakteri i Indonesien, som enligt djurrättsorganisationen PETA tillhandahåller lyxmärket Gucci  – som slutade sälja päls för ett ”bättre val för djuren” – med ”exklusivt” skinn.

Flera varuhus och företag har slutat sälja päls från djur sedan konsumenternas intresse för päls- och pälsprodukter har minskat, framförallt av djuretiska skäl. Bland de märken som tidigare anslutit sig till den pälsfria listan finns bland annat lyxvarumärken som Gucci, Balenciaga, Burberry och Ralph Lauren.

Men, samtidigt som allt fler aviserar att de slutar sälja päls med hänvisning till just djuretiska skäl, fortsätter en del av dem att producera – och tjäna stora summor – på produkter med skinn som kommer från vilda djur – vilket i praktiken innebär att djuren, precis som i fallet med pälsprodukter, dödas, enbart för att bli accessoarer åt människan.

En ödla med bakbundna fötter, har precis plockats upp ur en säck för att bli doppad i vatten och halshuggas. Foto: PETA Asia.

Halshuggs flera gånger

En utredning från 2021 som djurrättsorganisationen PETA:s asiatiska avdelning nyligen offentliggjort visar dessutom under vilka våldsamma förhållanden varuhusen tillhandahåller sitt skinn, som säljs som plånböcker, väskor och skärp i bland annat Sverige. I en hemlig inspelning från ett slakteri i Indonesien, som enligt PETA tillhandahåller skinn åt lyxvarumärket Gucci, kan man bland annat se hur ödlor, vars fötter är tätt sammanbundna, plockas ur fullproppade säckar. Djuren doppas därefter i vatten för att sedan läggas på en trästubbe där de halshuggs med en machete.

– Materialet visar hur ödlor torteras och dödas våldsamt för att bli väskor, skärp, plånböcker och andra modeaccessoarer. Arbetarna på slakterier rycker upp ödlorna ur säckar och små burar. Deras ben är sammanbundna, vilket sannolikt orsakar smärta och vävnadsskador. Arbetarna slänger runt ödlorna och minst två av dem (som syns i klippet, reds. anm.) får ta emot våldsamma slag i huvudet med sidan av macheten, utan någon annan uppenbar anledning än att orsaka djuren mer smärta och stress, säger Mimi Bekhechi, vice ordförande för PETA:s internationella program.

I vissa fall blir halshuggningarna utdragna då huvudena inte alltid lossnar direkt.

– Utredarna på PETA har dokumenterat att arbetarna slog ödlorna upp till 14 gånger med macheten tills halshuggningen var klar och ödlorna kämpade under hela den här processen, säger Mimmi Bekhechi.

Ödlorna halshuggs med macheten, ibland flera gånger, tills huvudet lossnar. Foto: PETA Asia.

Den behandling som ödlorna utsätts för innebär ett stort lidande för dem, även om de inte uttrycker smärta på samma sätt som däggdjur gör, menar PETA.

– Att halshugga levande, medvetna reptiler har erkänts som extremt inhumant av stora vetenskapliga organ i cirka fyra decennier.

”Inget undantag”

Men det som sker på just detta slakteri är inte ett undantag för lyxmärken som Gucci, menar Mimmi Bekhechi, som bland annat pekar på tidigare avslöjanden från olika delar av världen, där vilda djur dödas enbart för att bli accessoarer i exklusiva modehus.

– Detta är definitivt mer regel än undantag. Våra tidigare avslöjanden av leveranskedjor för lyxvarumärken avslöjar hur pytonormar i Vietnam som blåses till döds med tryckluft, fortfarande är vid medvetande; hur krokodiler blir elchockade och knivhuggna och hur strutsar, vars skinn bland annat används till plånböcker med gropig textur som säljs av Gucci, blir dödade inför deras skräckslagna flockkamrater. Närhelst djur utnyttjas för sin hud, lider de, säger Mimmi Bekhachi till Syre.

En snabb sökning på internet visar att Gucci faktiskt säljer flera produkter som består av skinn från vilda djur. En väska i strutsskinn kostar enligt Guccis egen hemsida, Gucci.com, 7 500 euro (motsvarande ungefär 78 000 sek.), en plånbok i ödleskinn 580 euro (cirka 6 000 sek.) och en kjol i pytonskinn 2 800 euro (29 000 sek.).

En Gucci-väska i strutsskinn. Foto: Skärmdump, Gucci.com.
En Gucci-kjol i ormskinn, Foto: Skärmdump, Gucci.com
En Gucci-plånbok i ödleskinn. Foto: Skärmdump, Gucci.com

Men när Gucci 2017 gick ut med att de skulle sluta sälja pälsprodukter från djur som dödas enbart för deras päls, betonade vd:n Marco Bizzari bland annat att företagets strävan var att göra ett bättre val för ”djuren”.

”Socialt ansvar är ett av Guccis kärnvärden och vi kommer fortsätta sträva efter att göra bättre val för miljön och för djuren. Gucci är glada över att ta det här steget med hjälp av HSUS och LAV och hoppas det kommer bidra till inspiration, innovation, öka medvetenheten och förändra modeindustrin till det bättre”, sa Marco Bizzari i ett uttalande i samband med att modehuset deklarerade att de blev pälsfria.

Enligt PETA har Gucci fått ta del av avslöjandena från slakterierna, men valt att inte göra något åt det.

– Gucci fortsätter att tjäna på tortyren av reptiler och säljer sina samlingar i länder över hela världen, inklusive i Sverige – vilket betyder att intet ont anande svenskar är bland dem som finansierar detta lidande, säger Mimmi Bekhachi.

Skinnet från ödlorna som halshuggs på slakteriet köps enligt PETA av lyxmärket Gucci, som gör skärp och väskor av dem. Foto: PETA Asia.

PETA fortsätter att uppmana modehus att sluta sälja produkter som kommer från vilda djur.

PETA:s avdelningar runt om i världen kommer att fortsätta att uppmana Gucci och andra lyxmärken, såsom LVMH (dit bland annat Louis Vuitton, Christian Dior hör, reds. anm.), att sluta dra nytta av tortyren och dödandet av exotiska djur genom att permanent förbjuda exotiska skinn i deras samlingar. Något som märken som Chanel, Mulberry, Paul Smith, Victoria Beckham och många fler har redan gjort, säger Mimmi Bekhachi.

Syre har sökt Gucci för en kommentar, utan framgång.

Läs mer: 

Allt fler märken slutar med päls – men långt ifrån alla

Lyxmärke bygger krokodilfarm – för att göra väskor: ”Slaktas brutalt för franska modehus”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV