Radar · Miljö

Extrapriser på kött bidrar till ohållbar konsumtion

Butikernas erbjudanden uppmuntrar till köttkonsumtion – WWF har studerat handelns reklamblad.

Svenskarna äter fortfarande mycket kött, och butikernas extrapriser uppmuntrar till ohållbar konsumtion. Det är slutsatsen i en undersökning av livsmedelshandelns marknadsföring som WWF låtit göra.

Köttets plats på tallriken utmanas allt mer, men det är likväl ett seglivat stycke. Svenskarnas köttkonsumtion har förvisso minskat något de senaste åren, dock från en rekordhög nivå av 88,4 kg per capita 2016 till 80,1 kg per capita 2021, enligt Jordbruksverket. Myndigheten tillskriver minskningen ”vår ökade medvetenhet om matens miljöpåverkan”, men även ”hälsoaspekter, trender, tillgänglighet, konjunkturläge och priser samt djuretik påverkar”.

Samtidigt har marknadsandelen för svenskt kött ökat, och i september skickade den förra regeringen in en ansökan till EU-kommissionen om att allt kött som såldes i restauranger och storkök skulle vara ursprungsmärkt. Men den frågan kommer den nya regeringen inte att driva, meddelade landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) i en intervju med TT där han också delgav att han själv äter kött varje dag.

”Tre för två”

Framtiden får utvisa om ministerns matvanor skapar en trend, troligare är att pris och marknadsföring har större påverkan på människors konsumtionsmönster. Enligt en ny undersökning som WWF gjort tillsammans med tankesmedjan Questionmark uppmuntrar handeln konsumenterna att handla mer kött genom sina kampanjer, till exempel ”köp tre baconpaket till priset av två” och så vidare. Och detta gör man trots att den höga köttkonsumtionen är en starkt bidragande orsak till klimatförändringarna och förlust av biologisk mångfald, skriver WWF i ett pressmeddelande.

Undersökningen har tittat på reklamblad och online-butiker under sex veckor i augusti och september i år, från fyra stora livsmedelskedjor: Ica, Hemköp, Coop och Willys. Varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter. Två av tre var flerköpserbjudanden, och väldigt sällan var det miljömärkt kött som marknadsfördes.

– Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå, och till att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras, säger Anna Richert, matexpert på WWF, i pressmeddelandet.

Växtbaserat bättre för plånboken

Beslutsfattare i Sverige skulle kunna låta sig inspireras av andra länders metoder för att minska köttkonsumtionen, tycker Anna Richert.

– Staden Haarlem i Holland har till exempel tagit beslutet att förbjuda reklam för kött på offentliga platser från 2024 för att uppmuntra till lägre konsumtion av kött av hållbarhetsskäl.

Konsumenter klagar ofta över att det är svårt att hitta hållbara alternativ, och att den maten är dyr, något som inte blivit bättre av inflationen. 
 
–  I dessa tider med höga matpriser är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet, säger Anna Richert.