Ska gig-företagen ha arbetsgivaransvar? Det tycker åtminstone Arbetsmiljöverket när det gäller matbudsföretagen Bolt och Wolt. Men företagen håller inte med.
Efter att ha genomfört inspektioner hos budföretagen Bolt och Wolt har Arbetsmiljöverket kommit fram till att företagen har tillräckligt med kontroll över arbetet för att kunna klassas som arbetsgivare.
”Ni har inte undersökt de fysiska, organisatoriska och sociala arbetsförhållandena i er verksamhet och bedömt riskerna för att era arbetstagare som utför uppdrag via er digitala plattform ska drabbas av ohälsa och olycksfall i arbetet”, skriver myndigheten enligt Svd som tagit del av handlingarna.
Men detta protesterar företagen mot i yttranden som de lämnat in.
”Bolaget är inte arbetsgivare till de arbetstagare som utför uppdrag via bolagets digitala plattform”, skriver Wolt och konstaterar att Arbetsmiljöverket därför inte kan fatta beslut om föreläggande mot dem.
Oklart rättsläge
Efter de inkomna yttrandena ska Arbetsmiljöverket nu bedöma om de står fast vid sin uppfattning om att företagen kan bedömas ha arbetsgivaransvar. Det uppger Jan Sandberg, verksamhetsutvecklare på Arbetsmiljöverket, i ett mejl till SvD.
Plattformsföretagen har länge fått kritik från flera håll för att undvika arbetsgivaransvar och i december presenterade EU-kommissionen ett förslag till ett EU-direktiv för att förbättra arbetsvillkoren för de som arbetar via plattformar. I våras presenterade Arbetsmiljöverket en rapport som konstaterade att plattformsföretagen inte kan klassas som arbetsgivare. Men rättsläget kan fortfarande anses som oklart.
– Arbetsmiljöverket har bollat över det här till politiken, så ska man uppfatta det, sa Niklas Selberg, universitetslektor vid juridiska fakulteten i Lund, då till Syre.
Arbetsmiljöverket har efter detta fortsatt att granska olika plattformsbolag, då inte alla företag opererar på samma sätt.