Glöd · Debatt

”Läxor leder till stress och gör eleverna ofokuserade”

Mattias Rönnerfors underkänner de argument som brukar framföras av dem som anser att läxor är nödvändiga.

Det finns de som tycker att grundskolläraren Mattias Rönnerfors elever borde få läxor. I sin debattartikel förklarar han varför han inte ger dem några – han anser att läxorna gör mer skada än nytta. Och varför skulle barnen behöva ha jobbet med sig hem?

DEBATT Läxor? Usch, säger jag!

Va? Varför får inte mina elever läxor? Vad är jag för slapp lärartyp egentligen?

Jo, det ska jag nu berätta för den som kanske undrar. Min ståndpunkt till läxor kommer ur min erfarenhet som lärare i ganska många år, och mina huvudargument för en i huvudsak läxfri skolgång är som följer:

1. De flesta elever som ”sköter sina läxor” klarar sig oftast bra ändå. De som har svårt med inlärningen kommer inte att göra läxorna ändå och ofta leder läxor till konflikter hemma. Konflikter och skuldkänslor över ogjorda läxor leder sedan till oroliga och ofokuserade elever i skolan och detta försämrar förstås drastiskt möjligheterna till en god inlärning i skolan.

2. När jag slutar jobbet vill jag inte ta med mig jobbet hem – varför ska då mina elever göra det? (Okej, nu tar jag i och för sig med mig lite jobb hem varje dag, jag har ju förtroendetid, men det har jag faktiskt fått betalt för – läs jullov, sportlov och påsklov).

3. Vilka förutsättningar har vårdnadshavarna att kunna ge den hjälp och det stöd som krävs i hemmet? För hur god är inlärningsmiljön i hem där det kanske finns flera barn som behöver hjälp? Hur god är inlärningsmiljön i hem där kanske föräldrarna redan är stressade till max över att få vardagens livspussel att gå ihop? Och inte minst, hur är förutsättningarna för de många barn som faktiskt växlar sitt boende från vecka till vecka? I skolan är vi i alla fall utbildade pedagoger.

4. Hur kan jag kräva att eleverna ska orka prestera och jobba ännu mer efter en lång skoldag? En skoldag då de som redan kämpar med inlärningen ofta förbrukar all sin energi på att försöka fokusera, lyssna, koncentrera sig och inte minst socialisera med klasskamraterna. Jag själv är ganska slut i huvudet efter en skoldag, så hur känner då barnen det?

Ergo: Nej, jag kan inte med gott samvete ge mina elever läxor bara för att. Jag behöver inte läxor för att få underlag för bedömning och argumentet att det är bra för hemmet att få veta vad vi jobbar med i skolan köper jag inte alls. Det har jag andra kanaler för som veckobrev och utvecklingssamtal.

Sen är det också så att om jag inte hinner med att lära eleverna det de behöver under skoltid så är det jag som behöver förändra min undervisning, eller så får Skolverket göra om läroplanen.

Alla får förstås ha sina egna åsikter om läxornas vara eller icke vara, men det här är min högst personliga ståndpunkt. Välkommen att försöka omvända mig, men jag är ytterst tveksam till att det skulle vara möjligt.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV