Radar · Miljö

Kraftig minskning av plastpåsar sedan skatten

Priset på plastpåsar höjdes vid införande av skatten.

Papperskassar har gått från att utgöra drygt 20 procent av de bärkassar som säljs i butik, till att utgöra knappt 70 procent. Det är omvänt scenario från före skatten på plastbärkassar.

Naturvårdsverket har utvärderat försäljningseffekter av skatten på plastbärkassar som infördes i Sverige i maj 2020. Till följd av skatten höjdes priset för en plastpåse från tre kronor till runt sju kronor.

Resultatet av utvärderingen visar att skatten minskar försäljning av plastbärpåsar i matvarubutikerna.

Däremot ökade försäljningen av rullar med avfallspåsar i plast, troligen som en följd av att färre vanliga plastpåsar kommer med hem från mataffären. Istället köper hushållen särskilt anpassade plastpåsar för hushållssopor.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV