Radar · Djurrätt

Minskad fågeldöd med släckta lampor

Fåglar flyger i morgonhimlen i Sieversdorf, Tyskland.

Uppemot en miljard fåglar i USA beräknas årligen dö i kollisioner med fönsterrutor. I New York, där siffran når hundratusentals, vill staden nu lösa problemet – med hjälp av nedsläckt belysning och ”fågelvänliga” fönster.

Höga byggnader med stora fönsterrutor kan vara dödliga för många fåglar, då de inte uppfattar glaset som något hinder mellan det som syns på andra sidan eller reflekteras. De flyger därmed ofta rakt in i rutorna, vilket inte sällan slutar med att de skadas eller dör.

I New York, med alla dess skyskrapor och byggnader, har problemet med fågelkollisionerna tidigare lyfts som ett problem av fågelskådare som pekat på att mängder av fåglar dör i sådana kollisioner dagligen. New York City ligger dessutom vid en av de stora migrationsvägarna för flyttfåglar i Nordamerika, vilket innebär att antalet fåglar som flyger genom staden stiger markant under flyttsäsongerna. Under säsongen hösten 2021 påträffades nästan 300 döda fåglar utanför fyra av World Trade Center-byggnaderna, enbart under en dag. New Yorks fågelförening NYC Audubon uppger att antalet fåglar som dör i staden årligen, till följd av kollisioner med byggnader, ligger mellan 90 000 och 230 000, vilket även Natursidan rapporterat om.

Mindre energianvändning

I slutet av fjolåret beslutade New York att alla lampor i offentligt ägda byggnader som ej är ”nödvändiga” ska släckas under nätterna under fåglarnas flyttsäsong. Trots att det är vanligare att fåglar flyger in i fönsterrutor under dagtid, utgör stora byggnader med belysning också ett hot under nattetid, då det artificiella ljuset lockar till sig flyttfåglar till byggnaderna.

Släckt belysning, i kombination med den lag som nyligen trädde i kraft och ställer krav på att alla nya byggnader ska ha fönster med design som kan uppfattas av fåglarna (mönster, osynliga prickar på fönsterrutor etc, reds. anm.), kommer enligt förespråkarna att leda till en minskning av antalet fåglar som dör i kollisioner.

– När jag började på NYC Audubon som praktikant 2013, var det otänkbart för mig att vi någonsin skulle få en lagstiftning för att hantera kollisioner, och nu har vi tagit itu med både ljus och glas på ett betydelsefullt sätt ”, sa Kaitlyn Parkins, tf. chef för bevarande och vetenskap på NYC Audubon i en kommentar till The City.

Ett tredje förslag handlar om att staden, mellan 2023 och 2030, ska installera belysning med sensorer som endast tänds när det finns människor i de statsägda fastigheterna.

Förespråkare för bestämmelserna menar även att de är mer hållbara då de uppskattas leda till mindre energianvändning.

Lagarna träder i kraft i mitten av januari såvida de inte nekas av borgmästaren.

Det pågår i skrivande stund även en diskussion om hur man kan gå tillväga för att framöver få bestämmelserna att också omfatta utomhusbelysning och privatägda byggnader.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV