Radar · Integritet

Zoom-bugg: Är mikrofonen fortfarande på efter mötet?

Zoom-användare har rapporterat att mikrofonen fortfarande körs efter möten.

Flera användare av den populära videokonferensappen Zoom meetings har rapporterat om att deras mikrofoner ser ut att vara på – efter avslutade möten. ”Varför lyssnar Zoom i bakgrunden?” skriver en användare.

Personer som använder en Apple och Mac och har Zoom meetings-appen nedladdad på sina enheter har under den senaste tiden reagerat på att deras mikrofon verkar vara på långt efter att de avslutat sina Zoom-möten, rapporterar The Verge.

”Flera gånger under de senaste veckorna har jag sett den orangea pricken som indikerar att mikrofonen används av en app, och när jag klickar på kontrollcentret ser jag att Zoom använder mikrofonen. Jag sitter inte i ett möte och har helt enkelt Zoom-appen på. Varför skulle Zoom komma åt mikrofonen när jag inte sitter i möte?”, skriver en användare på Zooms hemsida.

Problemet verkar förekomma hos de som använder appen på den aktuella macOS-versionen, Monterey, där Apple har implementerat en visuell signal – i form av en orange eller grön prick i menyraden – så att användare kan se om en app eller enhet använder deras mikrofon eller kamera.

Uppdatering ska lösa problemet

Efter att rapporterna började komma in lanserade Zoom en ny uppdatering, version 5.9.1, i december. Den visade sig dock inte lösa problemet med mikrofonen. Användare fortsatte rapportera samma problem.

”Jag har precis lagt märke till den orangea pricken igen, och när jag avslutade Zoom hade jag enligt min Timing-app varit på ett 2 timmars Zoom-samtal”, skrev en användare som testat uppdateringen.

I slutet av januari lanserade företaget ytterligare en uppdatering, version 5.9.3. Enligt Matt Nagel, talesperson för Zoom, ska den nya uppdateringen ha löst problemet med den tidigare buggen som resulterade i att mikrofonen inte avslutades korrekt efter möten.

”Zoom har fastställt att denna bugg inte ledde till att ljuddata överfördes tillbaka till Zooms plattform. Som alltid rekommenderar vi användare att se till att deras Zoom-klient är uppdaterad till den senaste versionen.”, säger Matt Nagel i en kommentar till The Verge.

Zoom har även tidigare kritiserats gällande sin hantering av användarnas personliga data och integritet, bland annat för att ha utgett sig för att erbjuda end-to-end-kryptering, vilket visade sig vara en lögn, samt för att ha delat användardata med Facebook och Google.