Radar · Integritet

Hyresvärd rotade igenom folks sopor – skickade fakturor på 1000 kronor 

Flera hyresgäster i Göteborg fick fakturor efter att ett fastighetsbolag hade gått igenom deras sopor.

Ett fastighetsbolag i Göteborg rotade igenom folks sopor för att undersöka vem som skräpat ner. Sedan skickade de ut fakturor för uppröjning till flera hyresgäster. 

Hyresgästen Emma Sjöberg berättar för tidningen Hem&Hyra att hon en dag fick en faktura på 1000 kronor plus expeditionsavgift från grannhyresvärden. På fakturan fanns även en post-it-lapp med orden: ”Vi vet att du är en av de som skräpat ner. Därför får du denna fakturan”. När hon sedan ringde upp grannhyresvärden fick hon veta att bolagets personal hade gått igenom soporna och där hittat ett kuvert med Emmas namn och adress. 

– Jag tycker det är helt sjukt. Ett helt absurt sätt att bara bestämma en fast siffra, skicka ut en faktura och anklaga människor. Med motiveringen att ”det måste ha skett på det här sättet”, säger hon till tidningen.

Enligt förvaltaren Jeanette Mårtensson brukar fastighetsbolaget vanligtvis inte skicka ut fakturor, men vi det här tillfället skickade de flera stycken. 

– När man får veta vem det är så brukar jag ringa till dem och tala om att så här kan man inte göra. Den här gången var det så mycket sopor, och då gick våra fastighetsskötare igenom dem och hittade namn. Därav skickade vi, för någonstans måste man få stopp på det här, säger hon till Hem&Hyra.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV