Radar · Miljö

Livebranschen växlar upp för klimatet

Besökare angör Way out West anno 2019.

I dag inleds musikfestivalen Way out West i Göteborg. Parallellt arrangerar projektet Greentopia evenemangsindustrins ”första gemensamma klimatmöte” inne på festivalområdet.
– Vi kan fan inte vänta, säger Joppe Pihlgren från organisationen Svensk live som är en av initiativtagarna.

Tiderna förändras. 2012 blev Malmöfestivalens dåvarande festivalgeneral, Karin Karlsson, kallad ”ekofascist” och ”miljötaliban” efter ett beslut om att alla matstånd på Malmöfestivalen måste ha vegetariska alternativ. I dag är hållbarhetsarbete ur flertalet aspekter en självklarhet för varje musikfestival med självaktning.

När Way out West, ett typexempel på en modern och mer civiliserad festival jämfört med exempelvis den hädangångna Hultsfredsfestivalen, startar i dag pågår parallellt också ett klimatmöte som samlar en mängd aktörer knutna till branschen. Mötet arrangeras av Greentopia, ett samarbete mellan evenemangsnäringen och svenska städer som som startade för två och ett halvt år sedan med syftet att minska det gemensamma klimatavtrycket från musik-och idrottsevenemang.

– Medvetenheten inom musikbranschen är stor, men vi måste göra mer för att komma vidare. Det är därför vi håller på med det här, för att hitta lösningar och dela lösningar, så att alla ska lära sig, säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på organisationen Svensk live som är en av initiativtagarna till Greentopia.

Reseförmåner

Under mötet hålls workshops, inspirationsföreläsningar och panelsamtal med omställningsledare, artister, innovatörer och forskare. Utgångspunkten är tre fokusområden: mat och dryck, textil och transport, samt energi.

Way out West har alltid serverat endast vegetarisk mat, och precis som i fallet med Malmöfestivalen utgjorde detta en kontrovers när festivalen startade 2012. I dag när många festivaler har en vegopolicy höjer få på ögonbrynen, och ny mark kan brytas på andra områden.

– Det handlar till exempel om publikens transporter – kan man göra det billigare att gå på festival eller konsert om man kan visa att man har åkt kollektivt? spånar Joppe Pihlgren.

– Både artisternas och publikens resor är en stor grej att jobba med.

Gör-det-själv

Hittills har ett 30-tal aktörer anslutit sig till Greentopia, vilket innebär att man skrivit under ett löfte om att målmedvetet arbeta för att minska de klimatavtryck som evenemangen medför. Bland de som skrivit under finns den globala arrangörsjätten Live nation, Liseberg, turistbyråer och små festivaler och bokningsbolag, med flera.

– Det här är en helt avgörande fråga, ska vi ta vår del av klimatansvaret? Jag hoppas det blir en tävling där vi pushar varandra så mycket som det går. Alternativet är att vi har någon annan som reglerar oss och säger vad vi får eller inte får, eller så löser vi problemen själva, och det senare är mest attraktivt. Vi vill inte drabbas av förbud utan vi ska ta tag i det, säger Joppe Pihlgren bestämt.

Klimatansvar och aktivt hållbarhetsarbete är också något som publiken numera förväntar sig.

– Det är jättestor efterfrågan, alla förstår att det går inte att vänta. Hade man jobbat mer traditionellt hade man sagt att det varit pandemi och vi hinner inte få ihop det här, men vi sa bara – vi kan fan inte vänta, vi kör!

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV