I ett nytt projekt vid Göteborgs universitet ska lärare utbildas i ”kritisk djurpedagogik”. Men projektet har mötts med skarp kritik för att aktivister från Djurrättsalliansen är inblandade.
Tanken bakom Göteborgs universitets nya projekt ”Kritisk djurpedagogik i miljö- och och hållbarhetsundervisning” är att lärare ska utbildas i kritisk djurpedagogik, tillsammans med forskare och personer från sociala rörelser. Enligt projektbeskrivningen kan det bland annat handa om att reflektera kring djurs känslor, utforska och diskutera växtbaserad konsumtion och att träna på empati genom att försöka sätta sig in i andra djurs perspektiv.
Bakom projektet står doktoranden Jonna Håkansson, som tidigare har varit talesperson för Djurrättsalliansen. Två personer från samma organisation kommer även att delta i workshoparna.
Enligt Göteborgs-Posten kritiseras nu projektet av flera lärare och akademiker, som menar att det handlar om radikal aktivism.
– Jag blir rasande. Göteborgs universitet sprider radikala aktivistidéer till skolbarn, säger en lärare till Göteborgs-Posten.
– När började vi tillåta aktivister inom akademin? Det är som att Nordiska motståndsrörelsen skulle få implementera sin pedagogik i lärarutbildningen också, säger en annan.
Jonna Håkansson menar dock att man som forskare har ett ansvar för att försöka bidra till en mer hållbar och rättvis värld.
– Forskning ska ha en samhällsnytta och med tanke på rådande klimatförändringar, social orättvisa och hälso- och miljöproblem är forskning inom utbildning för hållbar utveckling som kan bidra till ett mer hållbart samhälle viktig, skriver hon i ett mejl till Göteborgs-Posten.