Radar · Miljö

Digitala möten lyfte – myndigheter avstod flyg

Myndigheternas tjänsteresor med flyg sjönk kraftigt under fjolåret.

Pandemin satte tydliga spår i svenska myndigheters utsläpp även i fjol. Flygresandet sjönk kraftigt medan antalet digitala möten inom staten sköt i höjden – till 15,5 miljoner. Mer utsläpp från fartyg och byggnationer gjorde ändå att de totala utsläppen ökade jämfört med året dessförinnan.

Nästan halverade utsläpp från flygresor och en minskning på 30 procent vad gäller tjänsteresor totalt. Det är ett resultat från Naturvårdsverkets nya rapport om 2021 års miljöledningsarbete från 187 statliga myndigheter.

I motsatt riktning gick antalet digitala möten. Myndigheterna rapporterade in att 15,5 miljoner sådana möten hölls i fjol, en ökning med nära 50 procent jämfört med 2020.

– Det hänger naturligtvis ihop, säger Björn Pettersson, handläggare på miljömålsenheten på Naturvårdsverket, som är den myndighet som årligen lämnar en sammanfattning av myndigheternas redovisningar till regeringen.

Satsning på digitalt

Ökningen av digitala möten är i mångt och mycket ett resultat av en medveten satsning.

– Många myndigheter har arbetat aktivt med att utveckla möjligheterna till att ha digitala möten och utbildat sig både vad gäller tekniksystem och att hålla i digitala möten, säger Pettersson, som framhåller att ambitionen är att det arbetet ska fortsätta även efter pandemin.

– Regeringen har även gett i uppdrag till alla myndigheter att dra lärdom av de erfarenheter man fått genom att inte resa så mycket och att satsa på digitala möten i stället, så man inte går tillbaka till läget före pandemin.

Trots att resandet sjönk kraftigt uppgick myndigheternas totala koldioxidutsläpp till drygt 324 000 ton, en ökning med 6 procent från år 2020. Förklaringen finns i kategorin ”maskiner och övriga fordon”, som ökat med 12 procent.

– Den är totalt dominerande när det gäller de koldioxidutsläpp vi tittar på i det här arbetet, och står för 90 procent av alla utsläpp.

Besvärligt isår

Ökningen beror bland annat att Sjöfartsverket körde sina isbrytare betydligt mer än 2020, eftersom det var ett besvärligare is- och väderår, säger Pettersson. Att Trafikverket under året satsade mer på infrastruktur är en annan förklaring.

För att få bukt med den typen av utsläpp måste man få fram maskiner som inte släpper ut växthusgaser, säger Björn Pettersson.

– Men den utvecklingen går inte så fort, där finns en hel del att göra för framtiden naturligtvis, säger han.

Fakta: Integrerat miljöarbete

Statliga myndigheter ska ha miljöledningssystem, det vill säga ett sätt att organisera och integrera miljöarbetet i en organisations verksamhet, och årligen redovisa miljöledningsarbetet till regeringen och Naturvårdsverket.
Naturvårdsverket har i uppdrag att varje år lämna en sammanfattning av myndigheternas redovisningar till regeringen.
Källa: Naturvårdsverket