Radar · Miljö

Ny samåkningsplattform ska minska utsläpp från biltrafiken

Skjutsgruppen, Naturskyddsföreningen och Friluftsfrämjandet tillsammans med Göteborgs stad och Umeå kommun tar fram ett nytt projekt som ska få fler att samåka via sina föreningar.

En ny plattform – via föreningslivet – ska få fler att samåka. Projektet, som bland annat drivs av Naturskyddsföreningen och Skjutsgruppen, syftar till att minska utsläppen från biltrafiken.

Utsläppen från inrikes transporter står i dag för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Ett av de så kallade etappmålen i Sveriges miljömål, det vill säga det nationella genomförandet av FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030, är att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010-års nivåer. Samtidigt ökar antalet personbilar i Sverige, med 56 000 enbart under pandemiåret 2020. Av alla bilar i trafik under samma år var dessutom 89 procent bensin- eller dieseldrivna.

Samåkning – via föreningen

För att kunna nå miljömålen och minska utsläppen från biltrafiken går nu Naturskyddsföreningen, Skjutsgruppen, Friluftsfrämjandet, Umeå kommun och Göteborgs stad ihop i ett nytt samåkningsprojekt. Med utgångspunkt i att 75 procent av Sveriges befolkning, 16 år och äldre, är medlem i en eller flera föreningar, utvecklar de just nu en plattform som ska få föreningsmedlemmar att samåka. Tillit är viktigt för att våga åka bil med någon man inte känner, och det är lättare att lita på personer som är medlemmar i samma förening som en själv, enligt Skjutsgruppen.

”Dessa etablerade och trygga sammanhang har en mycket viktig ingrediens som visat sig vara avgörande för om människor kommer samåka eller ej, nämligen tillit. Medlemmar i föreningarna känner tillit både för varandra och tillit till organisationen. De vet att övriga medlemmar gått igenom en process för ett sammanhang de litar på, de har betalat sin medlemsavgift etcetera.”, skriver Skjutsgruppen på sin hemsida.

Genom att logga in på den egna föreningens hemsida eller app kommer medlemmar få tillgång till samåkningsplattformen, där de kan erbjuda eller erbjudas samåkning. Men det är också viktigt att ”knyta ihop civilsamhället”, menar projektskaparna. Därför kommer plattformen även innehålla en funktion där en person, medlem i en viss förening, kan välja att åka med medlemmar i andra föreningar när en samåkning erbjuds.

Projektet ska också tillgängliggöra öppen, GDPR-säkrad data till offentlig sektor och andra aktörer om samåkningarna, för att kunna bidra till en klimatsmart omställning. Datan ska enligt Skjutsgruppen kunna levereras via olika plattformar i enlighet med de standarder Trafikverket använder sig av.

Projektet finansieras av Vinnova och Västra Götalandsregionen.