Radar · Inrikes

”Vraket har inte kunnat tala till oss”

Nio dog i den svåra flygkraschen vid Örebro flygplats på torsdagskvällen.

Samtliga nio personer omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats. Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade strax efter start. Det är fortfarande oklart vad som orsakade olyckan.

Statens haverikommission kallade ut två utredare till nedslagsplatsen under olyckskvällen.

– Arbetet såhär långt är att det har utförts intervjuer med flygledare och vittnen på plats. Vi har gjort en första titt på vraket och omgivningarna, säger Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission.

Hittills har de dock inga svar på vad som orsakat olyckan.

– Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hänt, säger Swaffer.

Målsättningen nu är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs.

Helena Gullberg, stabschef i Örebro kommun
Helena Gullberg, stabschef i Örebro kommun. Foto: Claudio Bresciani/TT

"Bottenlös sorg"

Under natten fortgick arbetet vid flygplatsen.

– Jag har svårt att tänka mig att vi kommer att lämna den här platsen under det närmsta dygnet, säger Helena Gullberg, stabschef i Örebro kommun, som samordnar kommunens krisstöd till de drabbade.

Strax före halv två på natten bekräftade polisen att samtliga ombord omkommit. Klockan tio på fredagen håller polisen presskonferens för att uppdatera om läget.

– Det är bara en bottenlös sorg och tragedi. Man önskar att man kunde göra mer för de inblandade, säger Helena Gullberg.

Fallskärmshopparflyget havererade strax efter start vid klockan 19.20 på torsdagskvällen och fattade därefter eld.

Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.

– Örebro fallskärmsklubb hade hyrt in det från Skåne. Vanligtvis hoppar man mest fallskärm på helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, säger hon.

Paralleller med Umeå-olycka

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll drar paralleller till olyckan i Umeå 2019, då samtliga nio personer i ett fallskärmsflygplan omkom.

– Det är knappt två år sedan. Man kan undra varför ett sådant här haveri sker igen. Det är många människoliv vi pratar om, flera anhöriga som drabbas, säger han.

Flygplanen som användes i Umeå och i Örebro var båda turbindrivna.

– Det är en beprövad konstruktion med en beprövad motor, säger Hans Kjäll, som inte ser några särskilda problem med flygplansmodellen.

Men det är fortfarande för tidigt för att säga något mer om vad som kan ha orsakat kraschen. En preliminär rapport om händelseförloppet kan komma om ungefär en månad, därefter kommer det troligtvis att dröja mellan sex och tolv månader innan den fullständiga slutrapporten är klar, enligt Hans Kjäll.

Jonas Grönvik/TT
Matilda Träff/TT

Fakta: Flygolyckan 2019

• Den 14 juli 2019 kraschade ett flygplan med fallskärmshoppare utanför Umeå.
• Samtliga nio personer som fanns ombord på planet omkom.
• Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppade temporärt alla fallskärmshoppningar med flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan efter olyckan.
• Utredningen av flygkraschen i Umeå visade att kontrollen över flygplanet förlorades i samband med att fallskärmshopparna började göra sig klara för uthopp.
• Statens haverikommission konstaterade i sin rapport att flygplanet var för baktungt och något överlastat vid start, vilket ska ha varit svårt för piloten att upptäcka eftersom denne saknade uppgifter om hopparnas vikt.
• SHK bedömer även att pilotens erfarenhet inte stod i paritet med de komplexa förhållanden som rådde vid tillfället för olyckan.