Radar · Djurrätt

Efter kritiken: Oatly uppges redo för börsen

Havresryckföretaget Oatly har framställt sig som en uppstickare.

Uppstickaren Oatly vann sympatier när man slogs mot mjölklobbyn – nu väntar börsen i USA, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. Samtidigt hyllas och hånas bolagets reklamfilm under Super Bowl, finalmatchen i den amerikanska fotbollsligan.

I maj hoppas havredryckföretaget Oatlys ledning börsintroducera bolaget i USA till ett värde av 10 miljarder dollar, ungefär 90 miljarder kronor, enligt källor till Bloomberg. Oatly har själva inte kommenterat uppgifterna.

Ifjol riktades omfattade kritik mot Oatly efter att bolaget låtit världens största kapitalfond Blackstone investera närmare 2 miljarder kronor, trots att Blackstone bland annat finansierar bolag som bidrar till skövlingen av Amazonas regnskog.

Oatly har i sin marknadsföring framställt sig som en kaxig uppstickare, bland annat under en utdragen tvist med lobbyorganisationen Svensk mjölk. Dessa ansåg att bland annat Oatlys beskrivning av havredrycken som ”No milk. No soy. No badness” (Ingen mjölk, ingen soja, inga dåligheter) bröt mot marknadsföringslagen. Marknadsdomstolen gav Svensk mjölk rätt, men den publicitet Oatly fick under tvisten tros ha bidragit till företagets snabba tillväxt.

Oatlys vd Toni Pettersson sjunger i bolagets reklamfilm under Super bowl
Oatlys vd Toni Pettersson sjunger i bolagets reklamfilm under Super bowl. Foto: Oatly

I söndags hörde Oatly till de annonsörer som betalade runt 56 miljoner kronor för en halv minuts reklamfilm under Super bowl, finalen i den amerikanska fotbollsligan. I filmen sitter bolagets vd Toni Petersson i ett havrefält och sjunger ”it´s like milk, but made for humans” (det är som mjölk, fast gjord för människor.) I kommentarerna på sociala medier beskrivs reklamen både som kvällens bästa och hånas med memes om att budgeten bara räckte till att betala TV-bolaget för de trettio sekunderna, rapporterar Resumé.