Radar · Politik

Fältbiologerna om att rädda Skavsta: ”Absurt”

Under pandemiåret 2020 rasade antalet resenärer till och från Skavsta till drygt 573 000 från 2,3 miljoner året innan.

Diskussionerna om att rädda charterflygplatsen Skavsta med skattepengar väcker reaktioner. ”Det funkar inte att stötta nöjesflyget. Flyg ska bara tillåtas i undantagsfall”, säger Fältbiolgernas Leo Rudberg.

Skavsta flygplats i Nyköping hotas av konkurs. Som Syre berättade på tisdagen har kommunstyrelsens socialdemokratiska ordförande i Nyköping öppnat för att kommunen räddar flygplatsen genom att gå in som garant för ett lån. Miljöpartiet i kommunen har inte tagit ställning och kommunalrådet Marco Venegas Astudillo menar att frågan är komplicerad eftersom kommunen äger en knapp tiondel av flygplatsen.

Fältbiologernas ordförande Leo Rudberg anser att det inte borde finnas på kartan att från politiskt håll rädda flygplatsen.

– Det är absurt. Flygandet måste minska radikalt om vi ska ha en chans att klaraklimatkrisen, säger Leo Rudberg, ordförande för Fältbiologerna.

Samtidigt diskuteras flygplatsernas förutsättningar under coronakrisen i riksdagen. De statliga pengar som regeringen skjutit till under pandemin anser Moderaterna är otillräckliga för att säkra den infrastruktur som de menar behövs. Men Fältbiologerna vill istället se ett förbud som sätter stopp för det mesta av nöjes– och affärsflyget.

– Staten ska ta ansvar för ett minimum av livsviktig flyginfratstruktur för exempelvis ambulansflyg och brandbekämpning, men i dag har vi betydligt fler flygplatser än vi behöver, säger Leo Rudberg.