Startsida - Nyheter

Radar · Integritet

Varnade för Facebook – tidigare anställd vittnar i senaten

Visselblåsaren Frances Haugen, till vänster, tidigare anställd vid Facebook, på väg in till den utskottskommitté i senaten där hon vittnar under tisdagen.

Bidrog Facebook till att piska upp den våldsamma stämning som kulminerade i den dödliga stormningen av Kapitolium den 6 januari?
Ja, anser visselblåsaren Frances Haugen, som har varit anställd på sociala mediejätten. Nu frågas hon ut i USA:s kongress, dagen efter det att bolaget drabbats av ett jättelikt avbrott.

”Jag anser att Facebooks produkter skadar barn, skapar splittring och försvagar vår demokrati”, säger Haugen i ett uttalande som förberetts inför utfrågningen.

Hon uppmanar samtidigt USA:s kongress att agera, eftersom ”de (Facebook) kan inte lösa denna kris utan er hjälp”.

"Förrådde demokratin"

Frances Haugen trädde fram i helgen i en uppmärksammad intervju med CBS-programmet 60 Minutes.

– Så snart (president-)valet var över stängde de av de säkerhetssystem som hade varit aktiverade under valrörelsen, som syftade till att minska desinformation, berättade hon i programmet.

Mindre än två månader senare angreps kongressbyggnaden av ilskna anhängare till Donald Trump, som hade förlorat presidentvalet och som gång på gång hade spridit falska uppgifter om valfusk. Information om evenemanget i Washington DC, som resulterade i stormningen, spreds bland annat via Facebook.

– De (Facebook) prioriterade tillväxt över säkerhet. För mig känns det som att de förrådde demokratin, säger Haugen.

Kopierat internt material

När den 37-åriga datavetaren och ekonomen slutade på Facebook i maj, efter två års anställning, hade hon i hemlighet kopierat tiotusentals sidor av främst intern research. Dokumenten visar att bolaget kände till att dess plattform spred och underblåste hat, desinformation och politisk oro – men dolde detta, säger hon till CBS.

– Vad jag såg på Facebook om och om igen var intressekonflikter mellan allmänhetens bästa och vad som var bra för Facebook. Bolaget valde att optimera sitt egenintresse, att tjäna pengar.

Frances Haugen, vars identitet var hemlig fram till CBS-intervjun, har nu lämnat in minst åtta anmälningar till Securities and Exchange Commission (SEC), den federala myndighet som ser till att finansmarknadens lagar efterlevs. Som börsnoterat bolag är Facebook skyldigt att inte ljuga eller undanhålla material från investerarna, argumenterar hon.

Är vilseledande?

Facebook å sin sida slår ifrån sig hennes uppgifter och kallar dem vilseledande, rapporterar nyhetskanalen CNN. I en skriftlig kommentar till CBS skriver bolaget att man konstant arbetar med att tackla spridningen av desinformation och skadligt innehåll. ”Att antyda att vi uppmuntrar dåligt innehåll och inte gör något är inte sant”, heter det.

Haugens material ligger även till grund för tidningen The Wall Street Journals jättegranskning The Facebook Files. Det var bland annat där den omskrivna studien om att Facebookägda Instagram påverkar ungas kroppsuppfattning och självhälsa negativt publicerades först. Tisdagens utfrågning av en utskottskommitté i senaten, sker dagen efter att Facebook drabbats av ett globalt jätteavbrott. Temat är ”Skydda barn online” och avhopparen pläderar för skärpta federala regler, eftersom hon anser att de sociala mediebolagen inte klarar av att stävja hat och desinformation på egen hand.

”När vi insåg att tobaksbolagen dolde den skada de orsakade agerade regeringen. När vi insåg att bilar var säkrare med säkerhetsbälten agerade regeringen. Jag vädjar till er att göra detsamma här”, säger Haugen i det förberedda uttalandet.

Väcker känslor

I Facebooks fall har problemet sin grund i en algoritmändring som gjordes 2018, enligt Haugen. Den gör att inlägg som skapar starkt engagemang premieras och hamnar överst på användarnas sidor. Och ilska och hat slår det mesta när det gäller att väcka känslor.

– Om man gör plattformen säkrare tillbringar användarna kortare tid där och klickar på färre annonser. Då tjänar bolaget mindre pengar, säger Haugen.

Fakta: Facebook

Startades 2004 av bland andra vd:n och styrelseordföranden Mark Zuckerberg. Användes först endast av studenter i nordöstra USA, men 2006 fattades beslut om att göra sajten tillgänglig för allmänheten.
2012 noterades Facebook Inc. på Nasdaqbörsen i New York, och bolaget värderades till motsvarande 750 miljarder kronor. Samma år köpte företaget bildappen Instagram för en miljard dollar.
2014 köpte Facebook meddelandeappen WhatsApp för 19 miljarder dollar.
2019 lanserades dejtingtjänsten Facebook Dating.
Hösten 2021 hade Facebook 1,91 miljarder dagliga aktiva användare. 2,9 miljarder använder Facebook på månadsbasis.
Källa: TT, Facebook, CNBC, Business Insider, Businessofapps.com

Fakta: Facebooks Instragramforskning

Tidningen The Wall Street Journal har tagit del av omfattande studier som Facebook har genomfört rörande dotterbolaget Instagram. De omfattar bland annat fokusgrupper, onlineundersökningar och undersökningar med tiotusentals användare.
Över 40 procent av Instagrams användare är 22 år eller yngre. Bara i USA loggar 22 miljoner tonåringar in varje dag, jämfört med fem miljoner på Facebook.
I en studie bland tonåringar i USA och Storbritannien kunde man se att av de användare som upplevde sig själva som oattraktiva uppgav mer än 40 procent att känslan började med Instagram.
Forskarna konstaterade också att även om appen fick dem att må dåligt och att de ville tillbringa mindre tid med den, så saknade många självkontrollen att göra det.
Bland tonåringar som hade självmordstankar var det i Storbritannien 13 procent och USA 6 procent som härledde självmordstankarna till Instagram.
I en fördjupande studie från 2019 uppgav 14 procent av pojkarna att Instagram fick dem att må sämre. I en rapport om kroppsuppfattning 2020 visar Facebooks egen forskning att 40 procent av tonårspojkarna mådde sämre av att jämföra sig med andra.
Källa: The Wall Street Journal

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV