Radar · Miljö

Oljeläcka vid fabrik – räddningsinsats dröjer

KBV 033, Kustbevakningens närmaste miljöräddningsfartyg, har tagit kurs mot utsläppet.

Ett omfattande utsläpp av tallolja har läckt ut från Stora Ensos fabrik i Skutskär. Men Kustbevakningens fartyg i Gävle är på väg till Medelhavet och närmsta miljöräddningsfartyg väntas nå utsläppet först sen eftermiddag.
”Det hade varit önskvärt att vara på plats snabbare”, säger Mattias Lindholm vid Kustbevakningens räddningstjänst.

Räddningstjänsten var först på plats och lyckades stänga in en del av utsläppet i hamnbassängen med hjälp av länsar.

– Vi har fått uppgifter från företaget att de rör sig om mellan 500 och 7 000 liter. Vi har ingen möjlighet att bedöma om det är mer eller mindre, säger Martin Johansson, inre befäl vid Gästrike räddningstjänst.

De klibbiga klumparna har också läckt vidare ut till havs, både i anslutning till land och längre ut.

– Den finns på stränder i närheten där den släppts ut. Vi har flugit över området men sikten har inte varit den bästa. Det är svårt att säga något just nu hur den redan har spridits, säger Mattias Lindholm vid Kustbevakningens räddningstjänst.

Enligt Stora Enso orkades utsläppet av en rörkoppling som gick sönder. Läckaget upptäcktes omgående och kunde också stoppas omgående, säger Henrik Holm, platschef på Stora Enso i Skutskär till Arbetarbladet.

– Det är ändå mycket olyckligt såklart men därav har vi ändå förhoppningen om att volymen ska vara låg. Men vi vill vara försiktiga med att uttala oss om volym i det här skedet eftersom vi inte riktigt vet, säger han till tidningen.

Fartyg i Stockholm

Klockan 04.00 på tisdagsmorgonen avgick KBV 033, Kustbevakningens närmaste miljöräddningsfartyg, mot Gävle. Fartyget befann sig då i Stockholms södra skärgård.

– Vi har en beräknad ankomsttid sen eftermiddag, säger Mattias Lindholm.
Mindre enheter och personal från Härnösand och Hudiksvall är också på väg söderut.

– De kan lägga ut länsar som spärrar av vattenområden. Exakt hur vi kommer gå tillväga får vi återkomma till när vi har resurser på plats.

TT: Är det ett problem att det tar sådan lång tid?

– Ju snabbare insats desto bättre förutsättningar att kunna ta hand om det och begränsa skadorna av ett utsläpp så mycket som möjligt. I dagsläget hade det varit önskvärt att vara på plats mycket snabbare, säger Lindholm.

Drabbar fåglar

Tallolja är en restprodukt från pappersindustri som kan orsaka irritation i både hud och ögon. Den är besvärlig att sanera från stränder och påverkar växt- och djurliv negativt.

– Det är inte en ogiftig produkt, även om det inte delar samma toxiska egenskaper som mineralolja. Den är lika kletig som vanlig olja och drabbar fåglars fjäderdräkter på samma hemska sätt, säger Lindholm.

Vanligtvis har Kustbevakningen ett fartyg i Gävle, KBV 202, med förmåga att plocka upp olja ur vattnet. Det fartyget är på väg till Medelhavet med två besättningar för att delta i internationella insatser av den europeiska gränsmyndigheten Frontex.

– Det blir rätt tydligt vad luckan i vår fartygsflotta får för konsekvenser. Det blir plötsligt väldigt långt fram, säger Lindholm.

För tre år sedan skedde ett liknande utsläpp från fabriken. Då krävdes ett omfattande saneringsarbete längs med kusten.

– I princip alla som jobbar på den här myndigheten vill göra skillnad för miljon. Då är det inte roligt att se olja som når stränderna, att vi inte är på plats, säger Lindholm.