Radar · Miljö

Forskare: Sluta marknadsföra Sverige till turister som måste flyga långt

En av SAS långdistansmaskiner av typen Airbus A350-900 ( SE-RSA .

Det statliga Visit Sweden bör inte använda svenska skattemedel för att locka hit turister från länder som ligger långt ifrån Sverige. Det är budskapet i en debattartikel i DN från Nätverket Klimatsmart semester.

Staten bör genom Visit Sweden sluta marknadsföringen att försöka locka hit turister från Kina, Indien och USA, skriver nätverket Nätverket Klimatsmart semester på DN Debatt.

”En strategi som om den är framgångsrik innebär att Sverige befäster flygresandet som en markant del av miljöbelastningen för de turister som kommer hit, då en flygresa från Kina till Sverige tur och retur orsakar utsläpp som motsvarar cirka två ton koldioxid­ekvivalenter.”

Istället uppmanar Nätverket Klimatsmart semester att skattepengar i första hand används för marknadsföring till turister som kan komma hit med låg klimatpåverkan från sitt resande, till exempel turister från närliggande länder, och följa ”Turistrådet i Västsverige som har fokus på närmarknader i Europa, och på inhemska turister, just för att minska klimatbelastningen från resorna”.

Här kan se du klimatberäkna din semester.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV