Radar · Utrikes

Forskare ringar in flertal planeter med möjlighet till intelligent och nyfiket liv

Blir vi observerade av utomjordingar? Tjuvlyssnar de på oss? Den frågeställningen agerar utgångspunkt i en vetenskaplig artikel där forskarvärlden på internationell nivå har samarbetat för att ringa in hur många planeter i närliggande stjärnsystem som har möjlighet att studera Jorden.

Det finns ett flertal planeter med möjlighet till intelligent liv som ligger tillräckligt nära för att kunna se Jorden vid vissa givna perioder. Det menar forskare från flera universitet. Det finns till och med planeter som ligger tillräckligt nära för att kunna fånga upp sändningar från Jorden.

Det rör sig om ett internationellt samarbete där forskare från olika universitet, museer och institut har tagit sig an den ständigt aktuella och existentiella frågan: ”Finns det intelligent liv i andra stjärnsystem än vårt eget?”. Och om det gör det: ”Har ”de” koll på oss?”.

För att närma sig åtminstone hypotetiska svar på de frågorna har forskarna sonderat förutsättningarna i närliggande stjärnsystem. Hur många intressanta planeter finns det i sammanhanget som har möjlighet att studera Jorden?

För att hitta planeter i andra stjärnsystem, rätt positionerade för att kunna upptäcka Jorden, har forskarna bland annat studerat ytan hos planeternas värdstjärnor. Planeterna har ”avslöjat” sig när de i sin omloppsbana lagt sig framför sin värdstjärna och blockerat delar av dess ljus. Samma princip gäller då i det omvända fallet, det vill säga Jordens sätt att avslöja sig framför solen.

För att mer exakt kunna kartlägga intressanta planeter har forskare som Lisa Kaltenegger, professor i astronomi och föreståndare för Carl Sagan Institute vid Cornell University i New York, och Jackie Faherty, astrofysiker vid American museum of natural history, också tagit hjälp av Europeiska rymdorganisationen (ESA). Man har använt deras så kallade Gaia eDR3-katalog, som listar himlakroppars position och rörelsemönster.

Flertal intressanta planeter

Så vad har forskarna då kommit fram till? Åtskilligt har det visat sig. Forskarna har upptäckt totalt 1 715 närliggande stjärnsystem där utomjordiskt liv, om det existerar, kan observera Jorden när den lägger sig framför solen. Och inte bara i dag – observationen har varit möjlig de senaste 5 000 åren.

Men det stannar inte där. Av dessa 1 715 stjärnsystem bedömer forskarna, enligt en artikel i The Guardian, att 46 system ligger tillräckligt nära oss för att deras planeter ska kunna fånga upp ljud från våra radio- och tv-sändningar.

Men det stannar inte där heller. Bland dessa närliggande 46 stjärnsystem gör forskarna ytterligare en bedömning. Här finns inte bara planeter som ligger tillräckligt nära för att kunna fånga upp radio- och tv-sändningar. Här tror forskarna att det också finns potentiellt beboeliga planeter – 29 stycken för att vara exakt.

Jordlika planeter nära

Några planeter som nämns är bland annat två jordlika planeter som rör sig i omloppsbana runt Teegarden’s star, en röd dvärg som lyser hälften så starkt som vår sol, belägen cirka 12,5 ljusår från Jorden.

Båda planeterna uppges cirkulera inom beboelig zon från värdstjärnan och tycks präglas av klippig yta. Planeterna tros också vara tillräckligt varma för att kunna behålla flytande vatten.

Om det finns intelligent liv på någon av planeterna kommer de inom relativt kort tid nå goda förutsättningar för att kunna studera Jorden. Forskarna uppskattar att planeterna om 29 år kommer vara i perfekt position för att både kunna se Jorden och fånga upp ljud från radio- och tv-sändningar.

Ett annat exempel är stjärnan Trappist-1, 45 ljusår från Jorden. Den har minst sju planeter i omloppsbana runt sig, varav fyra inom beboelig zon. Där kommer det dock dröja innan de hamnar i position för att kunna observera Jorden – 1 642 år närmare bestämt.

Läs mer: Här kan du i större utsträckning ta del av forskningsresultatet, publicerat i den brittiska vetenskapliga tidsskriften Nature