Energi · Mat med Jenny

Två ingångar till växtbaserat kött

Cashewmeetlys produktionen har en cirkulär och social affärsmodell.

För att locka köttätare att äta mer veganskt behövs fetter som minskar smakglappet mellan växtbaserat och animaliskt. Det menar start up-företaget Melt and marble, grundat av forskare från Chalmers. Teamet har hittat en teknik för att utveckla fett från jäst, som enligt dem är ett mer hållbart alternativ än kokos, vars odlingar tar plats på bekostnad av tropisk biodiversitet.

Ämnesomsättningen hos jästceller kan omprogrammeras till att producera fettstrukturer som redan finns, men även till att bilda nya och bättre fettsorter. Det är nyckeln till att få växtbaserat kött att smaka som originalet, skriver Chalmersforskarna i ett pressmeddelande.

Ett annat företag som funnit ett fiffigt alternativ till kött är Cashewmeetly. I motsats till att forska fram nya tekniker, har företaget upptäckt att det i samband med skörd av cashewnötter kastas 16 miljoner ton ätbara och näringsrika cashewäpplen bara i Afrika. Företaget förädlar äpplet på plats och har fått fram ett nytt växtbaserat kött.

Nu lanseras produkten i samarbete med livsmedelsjätten Axfood. Det nya cashewköttet kan kokas, stekas och grillas, har en tuggig konsistens och smakar lite fruktigt och syrligt, uppger Axfood.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV