Radar · Inrikes

Kraftig ökning av telefonbedrägerier

Telefonbedrägerier ökar.

I år har 54 procent fler bedrägerier där någon utger sig för att vara exempelvis banktjänsteman eller polis anmälts till polisen. I Stockholm kom flera anmälningar in under torsdagen. 2Man är inte oartig om man bara lägger på luren”, säger polisens presstalesperson Towe Hägg.

Framför allt ringer bedragarna upp sina offer (så kallad vishing), men även mejl (phishing) eller sms (mishing) används.

Bedragaren vill ofta ha tillträde till bostaden eller efterfrågar känslig information som inloggningsuppgifter för att kunna länsa bankkontot.

Stockholmspolisen fick under torsdagen in flera anmälningar från äldre personer som råkat ut för bedragare som uppgett att de ringde från ett försäkringsbolag. Det rörde sig både om försök och fullbordade bedrägerier.

Bedragaren gav upp

En 97-årig kvinna i Nacka kommun blev exempelvis uppringd av en okänd gärningsperson som uppgav att han ringde från ett försäkringsbolag. Mannen påstod att han behövde få tillgång till hennes bankkort eftersom hon hade tagit ett banklån. Han bad henne lägga kortet i ett kuvert som sedan en person kom och hämtade.

I Järfälla kommun ringde en okänd gärningsperson till en 96-årig kvinna och frågade om ett lån som han påstod att brottsoffret hade ansökt om. När kvinnan berättade att hennes son skötte hennes bankärenden avslutade mannen samtalet.

Även en 92-årig man i Solna kommun blev under torsdagen uppringd av en man som uppgav att han ringde från ett försäkringsbolag. Han hävdade att någon tagit ett lån i hans namn och att en arbetskamrat därför behövde hämta hans bankuppgifter.

92-åringen avslutade samtalet, men blev senare uppringd igen. Då påstod samme man att en okänd person tagit ut pengar från 92-åringens konto. Samtalet avslutades när bedragaren gav upp.

Känner skam

Polisanmälningarna för så kallade befogenhetsbedrägerier – när någon utger sig för att vara exempelvis polis, banktjänsteman eller sjukvårdspersonal – har ökat med 54 procent i år, enligt Stöldskyddsföreningen.

”De som ringer upp är oftast väldigt förslagna och duktiga på att dupera människor. En varningssignal är exempelvis när man frågar efter personliga uppgifter eller bankkoder. Banker och andra jobbar inte på det sättet och då ska du direkt lägga på luren”, säger Paul Pintér, rådgivare mot digitala brott vid Stöldskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

En vanlig strategi är att bedragaren ringer upp en person och påstår att det har gjorts stora transaktioner från ett konto som tillhör den som blev uppringd. Bedragaren erbjuder hjälp med att få tillbaka de ”stulna” pengarna, skriver föreningen.

Det är inte ovanligt att den som bli bedragen känner skam, men trots det är det viktigt att polisanmäla, påpekar Pintér.

Prata om riskerna

Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller känsliga uppgifter och använd aldrig bankdosa eller bank-id om du blir uppringd. Om du råkar ut för någon som ställer sådana frågor, lägg på luren, råder Towe Hägg, presstalesperson på Stockholmspolisen.

– Det är inte oartigt, även om man blivit uppfostrad att tro gott om människor, säger hon.

Anhöriga och grannar kan vara ett stöd för äldre genom att prata om risken att bli utsatt, tipsar Towe Hägg.

– De som ringer är inte otrevliga, de har övat upp en förmåga att prata länge och att prata om annat.

Fakta: Tips för att inte bli lurad över telefon

Lämna aldrig dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till andra.
Logga aldrig in med ditt bank-id på uppmaning från någon annan.
Kontrollring till bank, polis eller sjukvård om du är osäker på vem du pratat med.
Kontakta omedelbart din bank om du tror du blivit lurad på bankuppgifter.
Är du osäker på vem som besöker dig så begär legitimation.
Polisanmäl alltid om du upplever att någon ringt upp dig och försöker lura dig.
Mer information finns på sajten säkerhetskollen.se.
Källa: Stöldskyddsföreningen