Radar · Miljö

En enda bot för greenwashing på tio år

Företaget Preem är ett exempel på företag som fällts för missvisande miljöargument i sin marknadsföring, men som inte fått någon böter utdömd.

När Greenpeace granskade konsumentverkets tillsynsärenden gällande greenwashing visade det sig att bara ett enda fall lett till böter för det undersökta företaget under de senaste tio åren. ”Förbluffande”, menar Greenpeace.

Trots att Konsumentverket själva nyligen släppt en rapport som visar att fenomenet greenwashing – när företag använder missvisande miljöargument i sin marknadsföring – ökat markant de senaste åren, så har deras myndighetsutövning inte lett till särskilt allvarliga konsekvenser. Bara en enda gång har ett tillsynsärende lett till böter, då handlade det om företaget Kia, som fick betala 400 000 kronor. De andra tillfällena har Konsumentverket istället konstaterat en överträdelse, kontaktat företaget och bett dem göra en frivillig rättelse.

”Det har då räckt med att företaget lovar att ändra sin kommunikation till det bättre i framtiden för att tillsynsärendet ska anses vara avslutat. Eftersom tillsynsärendena inte leder till böter kan företagen göra om samma överträdelse utan någon annan konsekvens än att ännu ett tillsynsärende inleds, skriver Greenpeace.

"Låter som en bortförklaring"

2016 fick Konsumentverket dessutom befogenhet att direkt besluta om vitesföreläggande utan att gå omvägen via domstol för att agera på vilseledande miljöpåståenden i reklam. Men denna möjlighet har inte utnyttjats, konstaterar Greenpeace.

– Att Konsumentverket, under de fem åren som de haft enklare möjligheter att ge vitesföreläggande för reklam som vilseleder konsumenterna genom osanna miljöpåståenden, inte använt detta verktyg en enda gång är förbluffande. Speciellt eftersom deras egna undersökningar visar att falska miljöargument och greenwashing hela tiden ökar. Att Konsumentverket säger att det är på grund av att det är “för komplicerat” låter som en bortförklaring, menar Gustav Martner, talesperson i reklam- och marknadsrättsfrågor på Greenpeace, i ett pressmeddelande.

Ett exempel på ett företag som haft två snarlika tillsynsärenden de senaste åren utan att bli bötfällda är oljebolaget Preem. De har även fällts av Reklamombudsmannen, även detta utan någon form av böter i anslutning.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV