Radar · Miljö

Ekomarknaden ökar i världen – men tappar i Sverige

Systembolaget, Lidl och E-handeln går mot strömmen och ökar sin ekoförsäljning.

Den ekologiska livsmedelsförsäljningen ökade i stora delar av världen under 2020. Däremot inte i Sverige. Här minskade marknaden för första gången på tolv år – med 2 procent, enligt en ny rapport från Ekoweb.

Den ekologiska livsmedelsförsäljningen ökade i stora delar av världen under 2020. Däremot inte i Sverige. Här minskade marknaden för första gången på tolv år – med 2 procent, enligt en ny rapport från Ekoweb.

Siffror från Ekoweb för 2020 visar att ekoförsäljningen i världen ökade. I Tyskland och USA ökade marknaden med tvåsiffriga tal, i grannlandet Danmark ökade marknaden med 14 procent.

Sverige däremot visar på en minskning på den ekologiska livsmedelsmarknaden under Coronapandemin med 0,5 miljarder kronor till totalt 27,7 miljarder kronor. Tvärtemot den övriga världen.

”Tittar man i övriga världen så okar den ekologiska försäljningen i många länder med 10–20 procent, ibland ännu mer, drivet av Coronapandemin. Här kopplas ekologiskt starkt till hälsa och vetskapen att man kan stärka sitt immunförsvar genom att äta ekologiska livsmedel”, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker, Ekoweb, i ett pressmeddelande.

En orsak till tappet är, enligt Olle Ryegård, att det genomförts färre Kravkampanjer i svensk dagligvaruhandel. Det är handeln som bestämmer ”vad som är inne”, berättar han för ATL.

– Dagligvaruhandeln generellt pratar massor om hållbarhet men inte längre lika mycket om ekologi. Ska du sälja premiumprodukter så måste du marknadsföra mer än vid vanliga produkter, säger, Olle Ryegård, till ATL.

Andelen ekologiskt fortsätter dock öka i offentlig sektor med 39 procent 2020

• Läs mer här: Svenska naturen förlorar när ekoproduktionen minskar

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV