Antalet människor som väljer att bli veganer har ökat markant i Storbritannien under de senaste åren. Nu visar en ny undersökning att växtbaserat även är populärt bland barnen. En femtedel av de brittiska barnen äter inte kött och 15 procent säger att de skulle vilja bli veganer, enligt studien.
Studien genomfördes av BBC food nation mellan juli och augusti i år för att ta reda på barnens kostvanor och inställning till mat. Resultatet visar att en betydande andel av de brittiska barnen följer en vegetarisk eller vegansk diet och fler önskar att göra det i framtiden.
Av de totalt 1004 barnen mellan fem och 16 år som tillfrågades i undersökningen svarade 8 procent att de följde en vegetarisk diet och 16 procent att de var vegetarianer. Ytterligare 15 procent sa att de ville bli veganer i framtiden. Motsvarande andel för de som önskade att bli vegetarianer var 21 procent.
– De brinner för att utforska alternativa dieter och metoder för livsmedelsproduktion som kan vara mer hållbara för planeten, säger BBC Good food-redaktören Christine Hayes i en kommentar om resultaten.
Undersökningen visar också att mer än två av fem (44 procent) av de tillfrågade barnen inte vill att det ska finnas mat i plastförpackningar om tio år. Andelen som tror att detta verkligen kommer att ske är dock något lägre (37 procent).
Fler väljer bort animalier
Vegansk- och vegetarisk kost har ökat i popularitet i Storbritannien under de senaste åren, bland annat på grund av miljö- och djurrättsliga skäl, visar undersökningar.
Enligt The vegan society var antalet veganer i Storbritannien 600 000 år 2019, en fyrdubbling jämfört med 2014 – då motsvarande siffra låg på 150 000. En undersökning som organisationen gjorde i maj 2021 visar också att en av fem britter minskat sitt intag av animalier sedan coronapandemin bröt ut. 20 procent har minskat mängden kött och 12 procent sitt intag av ägg- och mejerier.
Antalet veganska- och vegetariska produkter har också skjutit i höjden i landet och varumärken som satsar på växtbaserat har mer än fördubblats under en tolvmånadersperiod, uppger tidningen The Independent.
Även i Sverige ökar intresset för växtbaserade produkter. Under fjolåret ökade försäljningen av vegetariska hel- och halvfabrikat markant – de färska alternativen med nästan 40 procent och de frysta med 15 procent.
Läs mer:
Nya studier visar: Vegansk mat minskar risken för hjärtsjukdomar