Radar · Politik

M vill göra grön sväng inför valet

Jessica Rosencrantz, klimatpolitisk talesperson, i talarstolen på Moderaternas stämma i Helsingborg.

Moderaterna lanserar sig som den gröna högern inför valrörelsen. Men ungdomsförbundet Muf tycker att partiet kan vara modigare.

Klimatet pekas ut som en av Moderaternas mest prioriterade frågor inför valet. I sitt tal på partistämman i Helsingborg anklagar M-ledaren Ulf Kristersson regeringen för klimathyckleri.

– Den här regeringen vill ha elbilar, men bygger knappt ut laddinfrastrukturen. De vill elektrifiera industrin, men inte bygga ut elnäten. De vill ha biodrivmedel, men inte bruka skogen, säger han.

Teknikoptimism

I det miljö-och klimatprogram som M-stämman fattat beslut om handlar mycket om energi, och om att innovationer och ny teknik ska stå för lösningar i framtiden.

– Människor förväntar sig att politiken skapar rätt förutsättningar, men inte på ett sätt som omkullkastar vår vardag eller hotar jobb och tillväxt, säger Jessica Rosencrantz, klimatpolitisk talesperson.

Industrin och transporterna pekas ut som de kritiska områdena om utsläppen ska minska. I dag står de för en tredjedel var av de svenska utsläppen.

– För båda de sektorerna är elektrifiering nyckeln. Därför krävs mer ren el och att vi prioriterar en stabil elförsörjning, dygnets alla timmar året runt, säger Jessica Rosencrantz.

Efterlyser mod

Muf-ordföranden Matilda Ekeblad tycker att partiet saknar självförtroende i klimatfrågan, och att allt för många svar handlar om kärnkraft.

– Jag tycker att vi kan vara modigare, säger hon.

– Vi pratar inte så mycket om klimatet, fast att vi har lösningar. Och när vi pratar, så pratar vi om kärnkraft.

Flera riksdagspartier har som mål att stoppa försäljningen av bensin- och dieselbilar framåt 2030, därefter ska alla nya bilar vara eldrivna. Men med M:s nya mål tillåts även bilar som körs på fossila bränslen med hög inblandning av biobränsle efter 2030.

– Det är en målsättning som är för lågt ställd, säger Eva Thalén Finné, ombud från Sörmland.

Men hennes förslag att skärpa kravet röstades ner av stämman.

Målkonflikt

På fredagen beslutade ombuden att sänka energiskatten på bensin och diesel. Ett beslut som går på tvärs med målet att minska utsläppen.

En problematisk målkonflikt, anser Muf-ordföranden, som ändå röstade ja till sänkt bensinskatt.

– Vi måste vara ärliga med att om vi vill stoppa utsläppen, så är inte det här det bästa – men det är det som vi måste göra just nu för att hela Sverige ska leva, säger hon.

För henne är billigare bensin och diesel mer av en tillväxtfråga.

– Jag är själv en riktig lantis. Det finns ingen kollektivtrafik där jag kommer ifrån, säger Matilda Ekeblad.

– Vi måste fokusera ännu mer på våra förslag om mer elektrifiering, hur vi ska få fler elbilar och laddstolpar, när många tycker att förtroendet för oss sjunker i och med sänkningen, säger hon.