Radar · Miljö

Trafikverket vill sänka hastigheten på 34 mil väg – får hård kritik: ”Inte acceptabelt”

Trafikverket vill sänka hastigheten på drygt 34 mil väg – men myndigheten kritiseras hårt från fler olika håll.

Trafikverket vill sänka hastigheten på E14 – då de anser att vägen inte har den standard som krävs. Men politiker i både Västernorrland och Jämtland tror att en sådan förändring skulle få negativa konsekvenser. Samtidigt som undersökningar visar att lägre hastigheter är bra för bland annat miljön.

Det rör sig totalt om drygt 34 mil väg i Sverige som Trafikverket vill sänka hastigheten på. En stor del av sträckan finns i Västernorrland, och det är framför allt E14 mellan Blåberget väster om Sundsvall och Gällö i Jämtland som inte anses vara tillräckligt säker.

Trafikverket vill sänka hastighetsgränsen från 90 och 100 till 80 kilometer i timmen, på drygt 11 mil av vägsträckan. Myndigheten anser att det är den hastigheten där två personbilar av högsta säkerhetsstandard kan kollidera utan alltför allvarliga följder. Vägarna som man vill sänka farten på har mycket trafik, höga hastigheter och avsaknad om mittseparering.

I dagsläget är förslaget om sänkta hastigheter ute på remiss – men Socialdemokraterna i både Västernorrland och Jämtland har reagerat mycket starkt på Trafikverkets ambitioner. Partiet hävdar nämligen att förslaget skulle slå hårt mot inlandet och tillväxten.

– Det är inte acceptabelt att sänka hastighetsbegränsningen på E14 som utgör transportmässig pulsåder för både människor och företag som lever och verkar mellan Sundsvall och Storlien, säger Bodil Hansson, ordförande för Socialdemokraterna i Västernorrland och kommunstyrelsens ordförande i Sundsvall i ett pressmeddelande.

S menar att man istället bland annat borde satsa på mitträckesseparering, viltstängsel och säkrare korsningar för att uppnå tryggare vägar. Även Moderaterna i riksdagen har uttalat sig negativt om Trafikverkets förslag.

Företrädare från både S och M tycker att Trafikverkets förslag är skadligt
Företrädare från både S och M tycker att Trafikverkets förslag är skadligt. Foto: Anders Wiklund/TT

– Det provocerar mig oerhört sådana här saker, det försämrar för människor att bo utanför stora tätorter, säger Jörgen Berglund (M), riksdagsledamot till P4 Västernorrland.

Klimatsmart med lägre hastigheter

Det finns dock flera positiva konsekvenser som lägre hastigheter för med sig. Förutom att däcken inte slits ut lika fort och att bullret för omgivningen minskar, så är det även klimatsmart. Både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp minskar.

– Att sänka hastigheten ger stora samhällsvinster på alla områden, klimateffekten kommer på köpet. Klimatfrågan är så akut att utsläppsminskningarna måste minskas snabbare än vi tidigare har trott och en sänkning av hastigheten med 10 km är ett mycket kostnadseffektivt sätt eftersom motorerna förbränner bränslet effektivast vid ca 70 km/h, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Sedan 2009 har Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande och Naturskyddsföreningen bevakat utvecklingen på 37 vägar där den tillåtna hastigheten sänkts från 90 till 80 kilometer i timmen. Detta har lett till att utsläppen minskat med upp till 18 procent jämfört med nivån innan hastighetssänkningen.

Om man istället höjer farten från exempelvis 90 till 110 kilometer i timmen ökar bränsleförbrukningen per kilometer med 20 procent, enligt en uträkning som Gröna Bilister gjort.