Under onsdagen genomförde aktivister från danska Greenpeace en aktion mot Danish crown, en av världens största köttproducenter, som i en ny kampanj påstår sig sälja klimatvänligt kött. ”De försöker lura konsumenterna att griskött är klimatsmart”, säger den svenska aktivisten Emma Pettersson.
Det var ett tjugotal aktivister som under onsdagen blockerade transporter av soja från Danmarks största foderfabrik vid hamnen i Århus. Aktivisterna hindrade bland annat lastbilar med foder från att komma in i fabriken genom att kedja fast sig vid ingången.
Aktionen är riktad mot en av världens största köttexportörer, Danish crown, som i en ny kampanj försöker marknadsföra sitt griskött som klimatvänligt. Företaget är samtidigt en av de största sojaimportörerna i världen, då djurfodret de matar grisarna med består av soja. Ett klassiskt exempel på ”greenwashing”, enligt Greenpace, som menar att företaget är delaktiga i att avskogningen i Sydamerika nått nya rekordnivåer i år.
– Danish crown jobbar hårt med att profilera sig själva och sina produkter som klimatvänliga. Detta är ett klassiskt exempel på greenwashing. Danish crown försöker lura konsumenterna att griskött är klimatsmart, när sanningen snarare är att den industriella köttproduktionen förstör klimatet och ekosystem världen över. Vi blockerar den här fabriken för att berätta sanningen om Danish crowns delaktighet i att driva på klimatkrisen, säger den svenska aktivisten Emma Pettersson i ett pressmeddelande.
För att kasta ljus över den starka kopplingen mellan avskogningen i Sydamerika och massproduktionen av kött målade en del aktivister också trädstammar till salamikorvar och spände fast sig vid dem. De hängde också upp en stor banderoll med texten ”Danish crown slaktar Sydamerikas skogar”.
– I Brasilien och Sydamerika kan vi tydligt se hur våra skogar illegalt bränns ner för att skapa plantager för sojaodling. Genom att konsumera produkter som är kopplade till dessa grödor, såsom sojan eller djuren som matas med den, äter vi upp världens skogar, säger Rômulo Batista, kampanjledare för Amazonas Greenpeace Brasilien.
”Försenar omställningen till växtbaserad mat”
Danish crown försöker marknadsföra sina produkter av griskött med etiketten ”climate-controlled pig”, något som Coop i Danmark vägrat sälja. Efter att Greenpeace framfört klagomål om marknadsföringen till konsumentsombudsmannen i Danmark har även Lidl och Aldi fattat beslut om att inte sälja kött från producenten med den etiketten. Men hittills har det inte fått Danish crown att backa från marknadsföringen av grisköttet som ”klimatvänligt”.
– Medan Amazonas oersättliga skogar brinner, och urfolks liv äventyras fortsätter Danish crown att föda upp miljontals grisar med foder från sydamerikanska sojabönor, vilket driver på krisen för klimatet och Sydamerikas skogar. Danish crown slaktar skogarna i Sydamerika samtidigt som de försöker lura konsumenterna att tro att deras kött är en del av klimatlösningen. Det är oärligt och oansvarigt och försenar den nödvändiga omställningen till mer växtbaserad mat, säger Kristine Clement, kampanjledare för jordbruks- och skogsfrågor på Greenpeace Danmark.
Danish crowns produkter säljs också i svenska matbutiker, under namnet Tulip.
Läs mer:
Bankerna hotar Amazonas: ”Djurskydd är en blind fläck”
Mitt i klimatkrisen: Svenskt kött ska frälsa världen
Studie: Köttproduktion står för nästan 60 procent av livsmedelsutsläppen