Radar · Morgonkollen

Nationell vätgasstrategi på gång

En vätgasbil fylls på.

Regeringen kommer inom kort att ge myndigheterna i uppdrag att ta fram en nationell vätgasstrategi, enligt finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP).

Beskedet kom under ett webbseminarium på torsdagen i regi av Fossilfritt Sverige, som ska genomföra 22 färdplaner med fossilfri konkurrenskraft för näringslivet i sikte.

– Sverige ska ligga i framkant och bli ett ledande vätgasland, sade Bolund.

Flera andra länder har redan lagt upp sina strategier för vätgasen, som likt el är en energibärare med potential för transportsektorn, industrin, bostäder mer mera.

– Vi (Sverige) har en väldigt fundamental fördel i tillgången till el, sade Andreas Regnell, styrelseordförande i Hybrit, ett projekt för att producera fossilfritt stål som SSAB, Vattenfall och LKAB står bakom med stöd av Energimyndigheten.

Fyra områden

I Fossilfritt Sveriges egen strategi – som hittills 30 företag står bakom – koncentreras produktionen till fyra kluster i Lappland, Gästrikland, Bohuslän respektive Skåne. Enbart fossilfri vätgas premieras. Den tas fram genom att elektrolysörerna (som sönderdelar vatten till vätgas och syrgas) drivs av förnybar el.

Vätgasen har möjlighet att stå för tre gigawatt 2030 och åtta gigawatt 2045, enligt Fossilfritt Sverige som regeringen startade 2015 med syfte att öka takten i klimatomställningen.

Längre fram

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, ser mycket positivt på ambitionerna hos tunga företag inom svensk basindustri:

– De gör det inte för att vara snälla, de gör det för att vinna i konkurrenskraft.

Såväl Scanias vd Henrik Henriksson och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) betonade på seminariet att vätgasen är ett hoppfullt alternativ på sikt; primärt de närmaste åren gäller det dock att fortsätta med elektrifiering och utbyggd laddningsinfrastruktur.

Fakta: Vätgas

• Vätgas är ingen energikälla utan en energibärare, precis som el.
• Att skapa vätgas kräver mycket energi, vilket kan lösas via sol-, vind- eller vattenkraft, bensin, fossilgas med mera.
• Fordonsindustrin är mest intresserad av vätgas som drivmedel till bränsleceller. Men det finns också fordon som drivs med vätgas direkt.
• En bränslecell kan liknas vid ett litet batteri som laddas med vätgas. Bränslecellen är en energiomvandlare som gör om vätgasens kemiska energi till el. Tillsammans med syrgas från luften bildas värme och vatten.
Källa: Miljöfordon, Vätgas Sverige, Gasföreningen

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV