Radar · Inrikes

De vill göra Black Friday till en köpfri dag

Köpfri dag istället för konsumtionsdag – så vill miljöorganisationer ändra Black Friday.

Först kom ”Black Friday”, som sedan utvecklade sig till ”Black Week”. Rea-veckan har nu blivit som en startpunkt för julens konsumtion. Men som motpol arbetar initiativet ”En köpfri dag”, där miljöorganisationer och ABF gått samman, för att bojkotta Black friday och ta ett steg bort från konsumtionstrenden.

– Det handlar inte bara om miljön, utan även om hur vi kan må bättre och välja mer fri tid istället för allt större prylberg. Rikedom är inte att äga mycket utan att sakna lite, säger Göran Hådén, talesperson för nätverket En köpfri dag, i ett pressmeddelande.

”Black Week slog nytt rekord i Sverige”, ”Rekordökning för e-handeln under Black Friday”, ”Black Friday slog rekord – var tredje svensk handlade”, så löd några av de senaste årens rubriker i samband med höstens reavecka.

Samtidigt som nya rekord regelbundet slås i konsumtion så har en motrörelse växt som menar att den köphets som dessa reaveckor skapar är ohållbar och att man istället måste sluta producera och konsumera mer än vad naturen tål.

"Nytt ekonomiskt system"

Tillsammans arbetar Fältbiologerna, Framtidsjorden, ABF och En köpfri dag för att göra Black friday till just en köpfri dag, istället för en konsumtionsdag.

– All shopping påverkar miljön. Även om varenda vara vore miljömärkt skulle det inte räcka. I dag offrar politikerna utsatta människors överlevnad på tillväxtens altare. Istället måste vi bygga ett nytt ekonomiskt system som uppfyller alla människors grundläggande behov inom planetens gränser, säger Leo Rudberg, ordförande Fältbiologerna.

Fältbiologerna har tidigare i år gått ut med att de vill arbeta för att bygga upp ett nytt ekonomiskt system, bortom kapitalism och kommunism, som istället ska sätta naturen i fokus. Där tillväxt som övergripande mål måste överges.

"Ingen välgörenhet"

I samband med Black week anordnar ABF istället sin första hållbarhetsvecka. Veckan som startar måndag 22 november är tänkt att bli startskottet för deras långsiktiga arbete med klimatfrågor.

– Black Friday är ingen välgörenhet för konsumenter. Tvärtom lockas många att köpa mer än de planerat och genom avancerade marknadsföringskampanj som syftar till att skapa begär snarare än att tillgodose behov. Samtidigt ökar överkonsumtionen vår gemensamma ekologiska skuld. Därför arrangerar vi omställningsvecka, med ambitionen att erbjuda alternativ till köphets och klimatslitage, säger Herman Geijer nationell samordnare för hållbarhetsfrågor på ABF.

ABF kommer under veckan anordna samtal om klimaträttvisa, workshops kring återbruk och konkreta tips för omställningsarbetet. Just klimaträttvisa är även någonting som organisationen Framtidsjorden trycker som en viktig fråga med idén om att bojkotta Black friday.

– Vi svenskar har ekologiska fotavtryck stora som clownskor och allra mest överkonsumerar de rikaste. Men de som drabbas värst av den miljöförstöringen är världens fattiga, särskilt i det globala syd. Låt En köpfri dag bli startskottet för en hållbar livsstil för alla, där vi styrs mer av behov än begär, säger Tobias Petersson, omvärldsbevakare Framtidsjorden.

Fakta: Överkonsumtion

Allt vi människor gör har en inverkan på miljön på något sätt. Och människan lever idag som om vi hade 1,7 planeter för att ta fram alla resurser och absorbera våra utsläpp. Om alla levde som vi i Sverige skulle det behövas cirka 4 planeter.
Det växande konsumtionstrycket har bidragit till ökat klimathot och förstörd natur. Skogsmark omvandlas till betesmarker för tamboskap eller till jordbruksmark och plantager.
Källa: WWF