Energi · Kan själv

Fixa cykeln inför våren

Har din cykel stått i en snödriva hela vintern? Då är det dags att ge den lite kärlek nu när våren närmar sig.

I stora delar av landet är våren på gång. Det kan ännu komma kyla och snö, men många  går och sneglar på sina cyklar som stått undanställda under vintern. Beroende på var den har stått kan det ha hänt en hel del med den sedan sist. Det är klokt att tvätta av den och kolla att allt fungerar som det ska. Jerker Jansson tipsar.

Här och där på cyklar finns det olja, det gäller att se till att inte rester av dem hamnar i vattendrag eller dagvattenbrunnar. Torka av det mesta med trasor som sedan lämnas till återvinningen innan du tvättar din cykel. Använd inte miljöfarliga kemikalier som avfettning och liknande, lite såpa eller diskmedel duger gott, det gör att kedja, kugghjul, drev och liknande inte avfettas helt vilket kan göra att de rostar.

1. Ställ cykeln på stödet och tvätta den med ljummet såpvatten överallt, men var försiktig med inoljade delar som drev och kedja. Använd en mjuk tvättsvamp, en diskborste och en tandborste för olika delar av cykeln. Skrubba bort smuts och kolla samtidigt att inget verkar fel. Skölj av såpvattnet.

2. Använd bara rent, ljummet vatten till att göra rent drev och kedja. Det gör inget om lite av den gamla oljan sitter kvar, målet är bara att få bort sand och grus och annan smuts som fastnat där. Det går lite lättare att borsta rent om du tar bort bakhjulet.

3. Skruva dit hjulen igen om du tagit bort dem och olja in de delar som behöver det. Torka bort överflödig olja så samlas där inte lika mycket ny smuts. Vänd på cykeln igen och kolla att vajrarna till bromsar och växlar fungerar som de ska. Ofta kommer sand in där och det kan rosta där. Att spruta in en liten skvätt krypolja eller rostlösare där är en bra idé.

4. Provcykla. Kolla att bromsar och eventuella växlar fungerar som de ska. I synnerhet på cyklar med bakbroms är det viktigt att kolla att kedjan är lagom spänd. Om den är för slapp och hoppar av kan det gå illa eftersom du inte kan bromsa. Lätta på muttrarna som håller bakhjulet och dra hjulet bakåt tills kedjan är så pass spänd att den inte hänger, men inte är sträckt så att det blir jobbigt att trampa.

En mjuk svamp eller en trasa och en hink med vatten med några droppar diskmedel eller såpa är allt som behövs för att vårrengöra cykeln
En mjuk svamp eller en trasa och en hink med vatten med några droppar diskmedel eller såpa är allt som behövs för att vårrengöra cykeln. Foto: Fredrik Sandberg.

Däcktryck

Den som har haft ansvar för en bil vet hur viktigt det är att ha rätt tryck i bildäcken. Olämpligt tryck gör att bilen drar mer bränsle och gör den osäkrare. Dessutom slits däcken lätt på fel sätt och tar slut i förtid. Trycket har faktiskt liknande betydelse för cyklar. För lågt tryck ökar dessutom risken för punktering. Så kolla gärna på någon mack eller liknande.

Det tryck som behövs är olika beroende på typen av cykel och vad du ska använda den till. Racerdäck kan behöva upp till 90 PSI och ett däck för normalbruk, för det som brukar kallas stadscyklar, 50 PSI. Dessutom beror det på om däcket har innerslang, vilket de flesta cykeldäck har.

Eftersom den mesta belastningen vid normal cykling hamnar på bakhjulet ska det bakre däcket hålla lite högre tryck än det främre.

Cykeln själv väger ganska lite i förhållande till dig själv, så din egen vikt påverkar mycket hur högt tryck du behöver. Luftpumpar mäter ofta trycket i PSI, men också i andra enheter, kolla på rätt siffror så det inte blir knas. Det är också bra att ta hänsyn till din egen vikt. Se tabellen vad som passar din cykel.

Saker som lätt blir fel

• Att ha en för låg eller hög sadel gör att du får arbeta hårdare när du cyklar, det sliter på kroppen och gör hela cykelupplevelsen sämre. Ställ dig bredvid cykeln. Din höft ska vara i nivå med sadeln. Testa sen att sitta på sadeln. Om du kan sträcka ut benet helt när du har hälen på ena pedalen är avståndet okej.

• Ventilen på slangen har en liten ringformad mutter som håller fast den. Många skruvar åt den hårt en gång för alla, men det kan skada slangen. Lätta lite på den när du pumpar hjulet och skruva åt den efteråt så håller innerslangen längre.

• En cykel måste enligt lag ha broms, ringklocka, lampa fram och bak och reflexer vid cykling i mörker. Det slarvas en hel del med i synnerhet reflexerna. Baklampan ska visa rött ljus och måste kunna ses på 300 metersavstånd. Framlyktan ska också kunna synas på det avståndet och visa gult eller vitt ljus som är tillräckligt stark för att cykeln ska kunna användas säkert i mörker. Dessutom måste cykeln ha reflexer i bestämda färger som är riktade framåt, bakåt och åt sidorna.

• Cykla inte på en cykel utan kedjeskydd, åtminstone inte en stadscykel. Skyddet är inte bara till för att skydda cyklistens kläder från smuts. Det är också en fråga om säkerhet. Om en bit av ett byxben, ett skosnöre eller liknande hamnar i kedjan kan det bli tvärstopp eller så riskerar kedjan att hoppa av.

• Hjälm kan vara en fråga om liv och död och även om det inte är lag på hjälm för vuxna är det en bra idé att använda en. Kom bara ihåg att cykelhjälmar är engångsprylar. Om en hjälm får en ordentlig smäll gör den ingen nytt längre. Och se till att du eller dina barn bara använder cykelhjälmen när ni cyklar. Skaffa andra hjälmar för lek eller liknande. Mekanismen som håller ihop hjälmens hakband är konstruerat så att den ska släppa om hjälmen fastnar i något, kolla att den är okej och gör inga egna konstruktioner om det är nåt fel på den. Köp nya delar, avsedda för cykelhjälmar, eller en helt ny hjälm.

Jerker Jansson