Radar · Miljö

Omfattande greenwashing inom e-handeln

Det är vanligt med felaktiga, överdrivna eller bedrägliga påståenden inom e-handeln, enligt en ny EU:rapport.

”Ecofriendly”, ”Hållbart val”, ”Bra för planeten”. Lätt hävdat men allt för ofta grundlöst, enligt en ny granskning som EU-kommissionen genomfört av e-handeln.

Varje år genomför EU-kommissionen en granskning av branscher som bryter mot lagen inom e-handeln. För första gången har den rört greenwashing, det vill säga att företag hävdat att deras produkter varit mer miljövänliga än vad de verkligen kunnat leva upp till.

Det visade sig att fusket var omfattande. I 59 procent av fallen, hänvisade inte företagen till någon lättillgänglig information som skulle kunnat stödja vad de påstår.

Sammantaget gör kommissionen bedömningen att i 42 procent av fallen kunde påståendena utgöra ett lagbrott, då de antingen var felaktiga, överdrivna eller bedrägliga. Ofta rörde det sig om vaga påståenden, så som att varorna var hållbara eller miljövänliga.

– Fler och fler vill leva ett grönt liv, jag hyllar de företag som strävar efter att tillverka miljövänliga produkter. Men där finns också skrupellösa handlare som vill slå blå dunster i ögonen hos konsumenter med vaga, falska och överdrivna påståenden, säger justitiekommissionär Didier Reynders i ett uttalande.