Startsida - Nyheter

Energi · I blickfånget

Ivar Karlsson: ”Vi ser ljuset i tunneln för tågresandet”

71-årige Ivar Karlsson har bokat tusentals biljetter till kontinenten och är ett stort fan av tågresor eftersom det är ett roligt och socialt sätt att färdas, men också mer klimatvänligt.

Ivar Karlsson i Kalmar har förmedlat tågresor sedan 1960-talet. Något som har gjort honom till en institution för alla miljömedvetna resenärer. En av de svåraste prövningarna i hans arbetsliv har varit coronapandemin som tvärbromsade biljettförsäljningen. Nu ser han positivt på att folk ska börja åka tåg igen.

Ett samtal med Ivar Karlsson är som att sitta fastspänd längst fram på snälltåget mot Berlin. Det går undan och man hör rälsen dunka i jämn takt med Kalmardialekten. Men så har han ägnat tågresandet merparten av sitt yrkesliv.

Det började med att Statens Järnvägar (SJ) 1965 sökte en språkkunnig sommarjobbare till biljettförsäljningen i Kalmar. Snart hade han bokat sin första utlandsresa med tåg och sedan dess har han inte kunnat sluta.

När Syre får tag på honom har han bara hunnit hem och vända utan att få någon vidare sömn. Omfattande banstrejker i Tyskland gör att många av hans resenärer måste boka om sina biljetter, vilket är ett drygt jobb för att få alla tågbyten klaffa.

– Det kräver sina specialkunskaper att kunna boka tågresor i Europa. Men vi har den fördelen på Centralens resebutik att många av våra medarbetare har stor erfarenhet och har varit med ända sedan 1980-talet, säger Ivar Karlsson.

Det går att boka tågresor på egen hand som tågresenär, men det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Till skillnad från flyget som i största del är bolagiserat är tågtrafiken nationell och varje land har sina egna system.

– Vid banarbeten eller andra omläggningar är det inte säkert att tidtabellerna stämmer, säger Ivar Karlsson.

Han har hunnit fylla 71 år, men har inga planer på att pensionera sig.  Först måste resebutiken i Kalmar komma i toppform igen efter den förödande coronapandemin. Även om folk fortfarande reste med tåg trots att många länder stängt ned på grund av covid-19 så var det ett mycket oväntat och plötsligt avbräck. Åren innan hade efterfrågan ökat med över hundra procent och tågresandet verkade komma starkt tillbaka efter att flyget länge dominerat Europa-­resandet.

– Det har varit mycket tufft men vi har sparat och jobbat oss igenom krisen utan att behöva ta en massa lån. Det är vi stolta över. För våra kunder har det varit knepigt med alla regler kring krav på vaccineringar.

Hyllad på Twitter

I dag är han delägare av resebutiken men tar själv inte ut någon lön. Pensionen räcker gott, berättar han. Det är ansvaret och känslan av att vilja se butiken utvecklas så gott det går innan yngre förmågor kan ta över, som driver honom. Och så är det miljöengagemanget förstås, där ett ökande tågresande kan dra ner på koldioxidutsläppen.

– Det är nu det måste hända något om vi ska klara målen till 2030. Vi får ställa upp med de kunskaper vi har för att få folk att ta tåget. Jag har informella kontakter med gods- och färjetrafiken och det gäller att vi koordinerar oss nu så att järnvägen klarar av den växande trafiken. Det är spännande år som ligger framför oss, säger Ivar Karlsson.

Det har varit strejk runtom i hela Tyskland vilket har satt käppar i hjulen för många resenärer från Sverige. Då är det bra att ha erfarna medarbetare på resebyrån som kan boka om biljetterna. Foto: Sebastian Gollnow/AP/TT

Det är många som har fått hjälp av Centralens resebutik, både kända och okända. På Twitter finns en bild med före detta partiledaren för Vänsterpartiet, Jonas Sjöstedt, som hyllar Ivar Karlssons gärning inom tågresandet. ”En tågnörd möter sin överman”, skriver Jonas Sjöstedt bredvid en bild på de båda ”tågnördarna” (se bild nedan).

– Jag skulle inte vilja säga att jag är så galen i tåg att jag sitter och bygger på en modelljärnväg i källaren, men efter över 50 år med tåg så snappar man ju upp ett och annat, säger Ivar Karlsson och skrattar.

Fortsatte att jobba

Att det blev en resebutik beror på att SJ lade ner biljettförsäljningen i Kalmar 2001. Då bildade de som jobbade där ett eget företag och körde vidare. Redan första året gick den nya verksamheten med vinst, berättar Ivar Karlsson.

Han själv pensionerade sig 2013 från jobb med planering och marknadsföring vid SJ. Gradvis blev han alltmer engagerad i butiken och har delvis fått försaka andra intressen som att vandra i naturen och cykla på Öland, som ligger behändigt nära.

– Det har varit fruktansvärt mycket frågor om covidpass och regler från våra kunder. Särskilt krångligt har det varit med vaccineringar och att resa med barn, där reglerna är väldigt olika. Det är sådant vi försöker hålla koll på eftersom vi inte vill lämna någon strandad utomlands, säger Ivar Karlsson.

Han berättar att man med ett Interrailkort kommer från Narvik i Norge hela vägen ned till Sicilien eller Spaniens sydspets. Det är sällan tågresenärerna åker fullt så långt, men en nybörjarmiss som många gör är att boka in sig på alltför långa sträckor. Reser man med barn blir det ännu viktigare att kliva av regelbundet och göra annat så de inte klättrar på kupéväggarna.

– En natt på tåg klarar man, men nästa vill man att sängen ska stå still för att inte orken ska tryta. Det är så smidigt att man med tåg kommer rakt in i stadskärnan och direkt kan börja upptäcka den. Du kan improvisera och resa ena dagen längsmed Donau, andra dagen vandra i Alperna för att nästa bada i Medelhavet. Det finns oändliga möjligheter, säger Ivar Karlsson.

Trevliga möten

Andra fördelar med tåg, förutom de miljömässiga, är att man ofta träffar nya människor på resorna, menar Ivar Karlsson. När man sitter i ett flyg så blir det som en bubbla, medan människorna i en tågkupé är mer sociala och villiga att inleda samtal. Ofta reser man länge tillsammans. Det blir också möten med vanliga människor i vardagen på väg till jobbet eller för att hälsa på en släkting.

– En gammal slogan som jag tycker är bra är att ”tåget tar inte tid, det ger tid” eftersom du hinner läsa på om landets kultur och historia och planera dina resa bättre. När du sedan åker därifrån har du tid att sammanfatta och tänka igenom vad du har upplevt, säger Ivar Karlsson.

Han berättar att han redan före covidkrisen märkte av ett större klimatmedvetande bland resenärerna. Även affärsresenärerna har börjat att haka på trenden, åtminstone de företag som är baserade i södra delarna av Sverige. Öresundsbron och de många färjorna till städer i Tyskland och Polen gör att det går fort att komma ut i Europa. Fördelen för affärsmänniskorna är att de kommer direkt dit de ska och slipper besvärlig transfer från smockfulla flygplatser.

– Mycket är på gång inom tågresor. Danmark får snart nya vagnar för trafiken till Hamburg, i Tyskland byggs det så det knakar och Österrike investerar i tjugo nya nattåg. Det kortas på restiderna lite överallt, även om den fulla effekten kommer märkas av först om några år.

Fullbokat till Österrike

Nyligen blev det klart att SJ kommer börja köra med nattåg till Europa igen efter att den trafiken varit nedlagd i många år. Under 2022 kommer trafiken till Hamburg att dra igång. Redan nu kör Malmöbaserade företaget Snälltåget med liggvagnar från Stockholm till Hamburg och Berlin. Samma företags direkttåg i vinter till Österrike för skidåkning är redan fullbokade.

–  Det är klart att det skulle gå att få fram fler tåg, men det är vanskligt när det gäller att möta efterfrågan i toppar som under höst- och sportlov. Får vi se en fortsatt positiv utveckling här nu så kommer flera att haka på, säger Ivar Karlsson.

Att regeringen tagit initiativ för upphandlingar av nattåg till Europa är ett steg i rätt riktning. Däremot är Ivar Karlsson lite kluven inför den stora infrastrukturdebatten kring höghastighetstågen. Här finns mycket att göra och renovera på befintliga järnvägsspår. Bland annat fixa till sträckan mellan Sundsvall och Härnösand som i dag fungerar som en flaskhals för persontrafiken med sina hastighetsbegränsningar.

– Ostlänken och många andra sträckor är jätteviktiga men sett till helheten kring höghastighetstågen blir man lite fundersam om befolkningsunderlaget i Sverige skulle motivera sådana infrastrukturssatsningar, säger Ivar Karlsson, men lägger till att om höghastighetsbanorna ledde till en revolution i folks resande att man nästan helt styrde om från flyg till tåg, så vore det positivt.

Italien ”bra tågland”

En del tågresor har det blivit med familjen och barnen. Han vurmar särskilt för besök i de stora städerna i det forna Habsburgska riket som Wien och Budapest, även om politiken i den sistnämnda lämnar lite att önska, säger han. En plats han skulle vilja besöka är Karpaterna och Transsylvanien. Annars är Italien ett väldigt bra tågland, berättar Ivar Karlsson.

– Det är väldigt smidigt med tåg i Italien. Både att resa längre sträckor eller att ta regionaltåg. För längre resor än till södra Tyskland rekommenderar vi att man köper ett Interrailkort, det brukar bli billigast i slutändan, säger han.

Fakta: Tips från tåglegendaren

Tänka på inför resan:

– Packa inga amerikakoffertar eller stora ryggsäckar om det inte är nödvändigt. Res lätt så blir tågbyten mycket smidigare. Var ute i god tid och boka resa.

Vanliga misstag?

– Att man åker för långa sträckor, stressar, bokar för tajta tågbyten och inte räknar med förseningar, inte kollar upp covidreglerna.

Populäraste resmålet för kunderna?

– Italien är det många som reser till.

Önskesemester för dig själv?

– Jag skulle vilja besöka Transsylvanien.

Fördelar med tågresor?

– Det är socialt, det går att improvisera, det variationsrikt, smidigt att komma direkt i mål istället för till en flygplats och framförallt så är det mer miljövänligt.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV