Radar · Inrikes

Var god dröj! – Myndigheter allt sämre på att svara i telefon

Det tar i snitt 35 minuter innan någon svara i telefonen hos Migrationsverket.

Statliga myndigheter är mindre tillgängliga på telefon – i kanaler som inte är digitala. Det visar en ny granskning av Riksrevisionen.

Riksrevisionen granskning av 22 myndigheters tillgänglighet visar att var tredje myndighet har orimligt långa väntetider i telefon – sju myndigheter har genomsnittliga väntetider som överstiger 10 minuter. Det gäller Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Kronofogden, Lantmäteriet och Riksarkivet.

Längst tid i telefonkön har Migrationsverket, där det tar i snitt 35 innan någon svarar. Hos Arbetsförmedlingen får man vänta i snitt 23 minuter innan någon svarar.

Riksrevisionen har sin granskat 22 myndigheters förmåga att ge service med god tillgänglighet och kvalitet till enskilda som inte kan eller vill vara digitala, och hur den har förändrats under den senaste tioårsperioden
Riksrevisionen har sin granskat 22 myndigheters förmåga att ge service med god tillgänglighet och kvalitet till enskilda som inte kan eller vill vara digitala, och hur den har förändrats under den senaste tioårsperioden. Grafik: Riksrevisionens. OBS! Arbetsförmedlingens genomsnittliga väntetid avser 2020 och uppgifter saknas för Jordbruksverket och Kriminalvården

Riksrevisionen granskning visar att myndigheternas kontakter med medborgarna i digitala kanaler har ökat kraftigt, men att antalet telefonsamtal trots det inte har minskat.

– Min bild är att de myndigheter som har längst väntetider i telefon i relativt stor utsträckning möter personer som har svårigheter med det digitala. Det kan också handla om personer som är i behov av kontakt vid flera tillfällen och över en längre tid. Då kan en bristande tillgänglighet vara särskilt kännbar för den enskilde, säger Ingrid Edberg, projektledare för granskningen, till nyhetstidningen Publikt.