Statliga myndigheter är mindre tillgängliga på telefon – i kanaler som inte är digitala. Det visar en ny granskning av Riksrevisionen.
Riksrevisionen granskning av 22 myndigheters tillgänglighet visar att var tredje myndighet har orimligt långa väntetider i telefon – sju myndigheter har genomsnittliga väntetider som överstiger 10 minuter. Det gäller Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Kronofogden, Lantmäteriet och Riksarkivet.
Längst tid i telefonkön har Migrationsverket, där det tar i snitt 35 innan någon svarar. Hos Arbetsförmedlingen får man vänta i snitt 23 minuter innan någon svarar.
Riksrevisionen granskning visar att myndigheternas kontakter med medborgarna i digitala kanaler har ökat kraftigt, men att antalet telefonsamtal trots det inte har minskat.
– Min bild är att de myndigheter som har längst väntetider i telefon i relativt stor utsträckning möter personer som har svårigheter med det digitala. Det kan också handla om personer som är i behov av kontakt vid flera tillfällen och över en längre tid. Då kan en bristande tillgänglighet vara särskilt kännbar för den enskilde, säger Ingrid Edberg, projektledare för granskningen, till nyhetstidningen Publikt.