Zoom

Coronapandemin har lett till global cykelboom

Trafikkö vid en vägspärr utanför Manila.

Med hårda coronarestriktioner och nedstängd kollektivtrafik har cykelpendling fått ett uppsving runt om i världen. Det är inte bara i Europa det satsas på nya cykelbanor, även en sådan bilintensiv stad som Manila i Filippinerna har sett en boom för cykeln.

Manila är ökänd för sina avgasbolmande trafikstopp. När kollektivtrafiken stängdes ned i mars var många i Manilas befolkning tvungna att ta sig till jobbet på andra sätt. Det blev cykeln, trots att den kan kosta som en hel månadslön.

– För andra kanske det är en obetydlig framgång, men för mig är det stort eftersom jag har övervunnit min rädsla att cykla mitt i trafiken, säger Nikko Flores, som jobbar natt som säkerhetsvakt i Manila, till The New York Times.

Kollektivtrafiken har kommit igång men i begränsad skala och Nikko Flores och många andra fortsätter att välja cykeln. Han berättar att cykeln har kommit att symbolisera en sorts personlig frihet, även om den har medfört andra problem som att tjuvar försöker stjäla den.

Nya cykelbanor

Boomen för cyklar har gjort att folk vill ha en tryggare rutt genom staden. Trafikolyckor med cyklar är vanliga i Manila vilket har lett till att myndigheterna i Filippinerna planerar att bygga över 600 kilometer cykelvägar genom centrala Manila, rapporterar The New York Times.

I Europa har över 10 miljarder kronor investerats på nya cykelvägar sedan pandemin startade. Bara i Milano i Italien har 35 kilometer ny cykelväg byggts, vilket är en omsvängning från den tidigare bilfokuserade stadsplaneringen i staden, rapporterar BBC.

– De flesta som cyklar i dag brukade åka kollektivt innan. På en av våra populäraste shoppinggator hade vi 1000 cyklister om dagen innan covid, i dag har vi mer än 7000, säger Pierfrancesco Maran, som jobbar på Milanos stadsplanering, till BBC.

Regionen som Milano ligger i har gjort flera miljonsatsningar på att öka cyklismen. Bland annat har den gett subventioner på 5000 kronor per person till att köpa ny cykel eller elcykel för att få folk att ta andra kommunikationsmedel än kollektivtrafik och bil.

Fler cyklister

Samtidigt har Paris satsat över 200 miljoner kronor på cyklismen. Antalet cyklister har ökat med närmare 30 procent jämfört med samma tid förra året. Frankrike ger ett avdrag på 500 kronor för reperationer av cyklar. Vissa gator har till och med nästan helt stängts ned för biltrafiken för att gynna cyklisterna i centrala Paris.

En kvinna lämnar en cykelaffär i Paris
En kvinna lämnar en cykelaffär i Paris. Frankrike satsar på cyklisterna under coronapandemin och ger bidrag om 500 kronor för reperationer av cyklar. Foto: Christophe Ena AP/TT.

Enligt organisationen European cycling federation (ECF) är det Finland som satsar mest på cyklismen räknat per capita, med nästan 80 kronor. Därefter kommer Italien, Frankrike och Storbritannien på ungefär 50 kronor per person.

ECF förutspår att det nyvunna intresset för cykling kommer att leda till rekordökning av antalet sålda cyklar. Till 2030 förväntas antalet öka med nästan 50 procent, jämfört med 2019, till 30 miljoner cyklar per år. Om beräkningarna stämmer skulle det innebära att dubbelt så många väljer att köpa cykel som bil inom tio år.

Slutsålt på cyklar

I USA råder det brist på på cyklar, inte bara på grund av ökad efterfrågan men också för att coronaviruset påverkat produktionen. På flera håll i landet har de billigare modellerna sålt slut, enligt The New York Times.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Hyllorna gapar tomma, säger Ryan Zagata, vd för Brooklyn Bicycle Company, vars försäljning har ökat med 600 procent sedan förra året.

Flera amerikanska städer planerar nu för cykelbanor likt de som finns i Europa och i New York, där cykling är en del av stadens syn på kollektivtrafik. New York meddelade i april att över 160 kilometer bilvägar temporärt skulle öppnas för cykling och fotgängare.

Tidigare har USA varit en bastion för bilismen och städernas rutnät har varit präglade av att man tar bilen överallt. Att cykla förknippas här mer med semester eller barndom, än som ett verktyg för pendling till arbete. Det har gjort att bara en procent av New Yorks invånare tar cykeln till jobbet. I USA:s mest cykelpendlande stad Portland, tar cirka sex procent cykeln till arbetet, enligt The New York Times.

Det ökande cyklandet lämnar också spår digitalt. Google noterade att antalet sökningar på cykelrutter på dess kartfunktion ökade med nästan 70 procent mellan februari och juni. I Finland och Polen fyrdubblades antalet sökningar.

Många trafikolyckor

Men den globala cyklingstrenden har sina problem att överkomma. Det är få länder som har särskilda cykelbanor, eller ens trottoarer. I Indien har bara tio procent av landets gator trottoarer, vilket har lett till höga dödstal för icke bilburna trafikanter, enligt Världsbanken.

Det har lett till ett nytt initiativ under coronapandemin för att öka säkerheten för cyklisterna, en nationell kampanj kallad Cycles4change. Över hundra städer i Indien har uppmärksammat kampanjen och ska försöka skapa fler cykelbanor, lugnare gator, så kallade “traffic-calmed streets”, kommunal cykeluthyrning och kurser i hur man cyklar. Förhoppningen är att dessa temporära insatser ska fortsätta även efter att pandemin är över, berättar Cycles4change.

En rapport från Världshälsoorganisation (WHO) beskriver hur fotgängare och cyklister står för 44 procent av alla dödsolyckor på den afrikanska kontinenten.

För Nikko Flores har köpet av en begagnad cykel förändrat hans liv. Han hoppas nu kunna ta längre cykelturer utanför staden, men innan han kastar sig ut på Manilas gator ser han till att ta på sig cykelhjälmen.

–  Jag brukar be en bön för min säkerhet. Jag försöker fokusera på vägen och mina ögon rör sig från höger till vänster. Men samtidigt vill jag bara cykla längre och längre bort. Det är verkligen kul, säger Nikko Flores till The New York Times.