Energi · Mat med Jenny

Jenny tipsar: När saken är vegobiff

Ikeas växtbaserade boll Huvudroll finns både i restaurangen och i butiken.

För mycket köttiga helfabrikat i världen? Jovars, men man får också ställa sig frågan: Hur når man köttätare som gillar snabbmat? Genom att erbjuda veganska alternativ!

Burger king har sagt att målgruppen för deras Plant-based whopper är köttätare. Men visst tänker de lite på veganerna också. Nu byter de ut äggmajonnäsen till växtbaserad majjo och saken är biff.

Ett annat storföretag som satsar på vego är Ikea. I restaurangen finns både grönsaksbaserade och ärtbaserade bollar, och nu lanseras också vegansk kebab. Fast precis som med de tidigare vegorätterna är inte hela måltiden vegansk. Återigen är veganer inte målgrupp, även om vi gärna vill tro det.

Fiskar i fokus på film

Här kommer ett tips och ett otips. Dokumentärfilmen Cowspiracy, producerad och regisserad av Kip Andersen och Keegan Kuhn, fick ett enormt genomslag, synnerhet 2015 efter att den släpptes i en ny version producerad av Leonardo DiCaprio. Filmen tog upp djurindustrins effekter på miljön.

Den 24 mars kommer uppföljaren, Seaspiracy, där haven och fiskarna står i fokus. Men även om Cowspiracy fick många köttätare att bli veganer, har den fått mycket kritik för att inte ha helt koll på fakta. Så titta på Seaspiracy med ett kritiskt öga. Precis som man alltid ska.

Det är bara mars och redan har det släppts produkter för ett helt år. I nästa Mat med Jenny blir det produktspecial.

Burgertest. Jättekul men oj oj, vad jag inte är sugen på burgare på ett tag. Nu blir det morötter och broccoli.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV