Radar · Inrikes

Ny rapport: Tidiga insatser viktiga för att hindra utanförskap hos unga

En ung vuxen söker jobb på arbetsförmedlingens hemsida.

I Sverige finns cirka 150 000 unga (16-29 år) som varken arbetar eller studerar. Nu har Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, tillsammans med flera andra myndigheter utrett hur man kan stötta dem och bryta utanförskapet. ”Förebyggande arbete i tidig ålder kan göra stor skillnad”, menar generaldirektör Lena Nyberg.

– Andelen unga som varken arbetar eller studerar har, oavsett konjunktur, legat på samma höga nivå under lång tid. Det krävs ett långsiktigt och sammanhållet samarbete på nationell nivå för att vända utvecklingen. Förebyggande arbete i tidig ålder kan också göra stor skillnad för att en ung person ska få rätt förutsättningar att klara sig bra i livet, säger Lena Nyberg, generaldirektör för MUCF, i ett pressmeddelande.

I maj 2020 gav regeringen i uppdrag till MUCF att analysera och utveckla ett nationellt samordnat stöd för unga som varken arbetar eller studerar. Utredningen genomfördes i samarbete med en rad andra myndigheter (se faktaruta).

Rätt förutsättningar viktiga

– Styrkan i det här uppdraget är att olika aktörer samlats, både de som arbetar med tidiga förebyggande insatser och de som arbetar med insatser till individer som redan hamnat i ett utanförskap. Att en ung person får rätt förutsättningar att klara sig bra i livet och etablera sig på arbetsmarknaden är inte bara en vinst för individen utan även för samhället, säger Lena Nyberg i pressmeddelandet.

Hon konstaterar att det inte finns några enkla lösningar då det handlar om en heterogen grupp unga. Men det går att se vissa generella drag. I statistiken, som är hämtad från Statistiska centralbyrån, kan man se att personer med funktionsnedsättningar, utrikes födda och personer med psykisk ohälsa är överrepresenterade. Att inte ha en examen från gymnasiet eller att ha vuxit upp i ett område med socioekonomiska utmaningar ökar också risken för unga att hamna i långvarigt utanförskap.

Skolnärvaroteam och obligatoriska samtal

Den slutliga rapporten kommer fram till sju konkreta förslag på åtgärder, bland annat ett ökat regionalt ansvar för denna grupp unga och att regeringen stimulerar samverkan mellan regioner och kommuner. Man vill också utveckla en webbplats för kunskaps- och kompetensutveckling, göra det obligatoriskt att erbjuda samtal vid risk för skolavbrott och att öka förekomsten av så kallade tvärsektoriella skolnärvaroteam. Dessa ska kunna arbeta förebyggande och individbaserat med unga och deras vårdnadshavare.

Andra insatser för att bryta ungas utanförskap som rapporten lyfter är bland annat riktade satsningar på sommarjobb, att utveckla statistiken över skolfrånvaro, öka uppföljningen av insatsers effekter, att stärka folkhögskolornas och vuxenutbildningens roll samt att utreda möjligheten att utöka kommunernas aktivitetsansvar för unga över 20 år.

Fakta: utredningen

I maj 2020 gav regeringen i uppdrag till MUCF att analysera och utveckla ett nationellt samordnat stöd för unga som varken arbetar eller studerar.
Uppdraget genomfördes tillsammans med Arbetsförmedlingen, Delegationen mot segregation, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Socialstyrelsen, Statens institutionsstyrelse, Skolverket och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
Arbetet gjordes också i dialog med länsstyrelserna, Nationella nätverket för samordningsförbund (NNS), Friskolornas riksförbund, Idéburna skolors riksförbund, Kriminellas revansch i samhället (KRIS), Riksförbundet Attention, Brottsförebyggande rådet, Kriminalvården, Polismyndigheten, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Riksidrottsförbundet, Folkbildningsrådet samt Delegationen för unga och nyanlända till arbete.
De konkreta förslag som slutrapporten ger är:
Långsiktigt uppdrag för nationell samordning och fortsatt uppdrag till MUCF att stödja lokala aktörer.
Utveckla en webbplats för kunskaps- och kompetensutveckling.
Öka ansvaret för målgruppen på regional nivå.
Ökade insatser finansierade av samordningsförbunden till unga som varken arbetar eller studerar.
Öka förekomsten av tvärsektoriella skolnärvaroteam.
Obligatoriskt att erbjuda samtal vid risk för skolavbrott.
Utred en utökning av Samordnad individuell plan (SIP).
Källa: MUCF