Nya Zeeland kan komma att förbjuda export av levande djur. Beslutet ska fattas denna vecka. Det var efter en olycka till sjöss i september förra året, där 41 människor och 6000 djur dog, som den kritiserade exporten fick regeringen att reagera.
Efter olyckan införde landet ett tillfälligt stopp för transporterna, men förbudet hävdes i slutet av året. Trots stoppet ökade exporten av djur under 2020, till en summa av 110 000 djur. Det är hela tre gånger så många i jämförelse med året innan. Det rapporterar Nya Zeelands statliga tevekanal TVNZ.
Nu har regeringen ändrat sig och ett historiskt beslut kan komma att fattas. Det kan bli ett totalt förbud av export av levande djur. Ett förbud som alltså ska bli permanent.
Ett välkommet förbud
Det väntade beslutet har kritiserats av djuruppfödarna som menar att de kommer förlora väsentliga inkomster. Under 2019 inbringade exporterna omkring 54 miljoner dollar, enligt NZTV. Men djurskydds- och djurrättsorganisationer välkomnar förbudet.
– Det är ett otroligt viktigt och glädjande beslut. Djurens rätt uppmanar EU och alla medlemsländer att stoppa export av levande djur omedelbart, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens rätt till Syre.
Trots att djurtransporter varit ett hett och återkommande debattämne i decennier och frågan diskuteras flitigt i EU, har det hänt väldigt lite under åren. Men i juni förra året röstade EU-parlamentet för ett tillsättande av en kommitté som ska undersöka medlemsländernas ansvar gällande implementering och efterlevnad av de gemensamma djurtransportreglerna.
Utan mat och vatten
England, som ju lämnat EU, kan komma att bli det första europeiska landet att förbjuda export av vissa djurslag, vilket Syre tidigare rapporterat om. I Sverige finns en åttatimmarsregel, men så snart djuren passerat landsgränsen, kan djuren transporteras betydligt längre.
Transporter av levande djur hamnade åter på agendan när hundratusentals djur som skulle fraktas genom Suezkanalen blev stående utan mat och vatten under fruktansvärda förhållanden, för bara några veckor sedan. Detta på grund av att ett fartyg gått på grund och blockerade kanalen.
Nu är frågan är om händelsen kommer väcka önskemål om fler förbud mot djurtransporter eller om den faller i glömska.
Kan tragedier som dessa leda till att fler får upp ögonen för djurens situation på längre sikt än bara tillfälliga tidningsrubriker?
– Jag hoppas det. Många har fått upp ögonen för att väldigt många djur transporteras under förhållanden som skapar lidande, med eller utan stopp i kanaler. Ungefär 200 000 kycklingar dör årligen i samband med transporter bara i Sverige. Nya Zeeland har nu visat att det går att fatta den här typen av beslut och nu behöver vi se till att fler följer efter, säger Camilla Bergvall.