Energi · Mat med Jenny

Vegansk produktkavalkad gör våren lite godare

Vårens största snackis är Cloettas veganska kexchoklad.

Det har varit ett ovanligt händelserikt första kvartal på den veganska produktfronten. Det mest populära samtalsämnet är i vanlig ordning sötsakerna.

Den överlägset största snackisen är den veganska kexchokladen från Cloetta. En efterlängtad godsak för veganerna, men som alltid oerhört provocerande för många blandkostare. Något så oskyldigt som mörk choklad har chockerat många i Cloettas sociala medier, enkom för att den har veganmärkning.

På andra plats hittar vi Frödinges veganska kladdkaka, som helt klart väckt en del varma känslor bland veganerna. Och för den med lite mindre chokladbehov finns nu tyska Veganz chokladbars i utvalda butiker. Det är Astrid och aporna som tagit dem under sina vingar. Bitarna finns i smakerna kokos, kola, jordgubb och hasselnöt.

Glass i kända och mindre kända lass

Välkända glassföretaget Ben and Jerrys har gjort det här med cookie dough till en av sina profilsmaker. Nu finns den mandelmjölksbaserade kakdegsglassen även på den svenska marknaden. Om den fraktas över Atlanten? Nej, den tillverkas faktiskt i Nederländerna för den europeiska marknaden.

Nytt i glassdisken är bland andra Liliy och Hannas karamellpinne, 3 vänners lakrits/hallon, Naturlis mjukglass och Ben and Jerrys cookie dough
Nytt i glassdisken är bland andra Liliy och Hannas karamellpinne, 3 vänners lakrits/hallon, Naturlis mjukglass och Ben and Jerrys cookie dough. Foto: Pressbilder

Mer på glassfronten ser vi från raw food-företaget Lily och Hannas som släpper en pinnglass i smaken karamell och hasselnöt. Och så langar finska 3 vänner fram en pinne med lakrits och hallon. Och Göteborgsbaserade Lejonet och björnen lanserar en ny bytta med kokosglass med bitar av mango och passionssylt.

Men kanske är den coolaste nyheten ändå att danska Naturli lanserar en risbaserad mjukglass lagom till sommaren. Den heter Soft n’ice och är tänkt att säljas i glasskiosker.

Fix och färdigt i kyl och frys

Det är helt klart så att Felix veganska Krögarpytt har varit ett hett samtalsämne i sociala medier. Till skillnad från den tidigare pytten med edamamebönor och kikärtor, är den nya pytten närmast identisk med en klassisk pyttipanna, med sina lätt rökta sojabitar.

Nyheter på den köttigare fronten är Garants grovmalda korv, Vegmes wienerkorv, Felix Krögarpytt och Icas kryddiga vetestrimlor
Nyheter på den köttigare fronten är Garants grovmalda korv, Vegmes wienerkorv, Felix Krögarpytt och Icas kryddiga vetestrimlor. Foto: Pressbilder

Nya i kylen är Vegmes wienerkorvar, baserade på ärt- och solrosprotein och som har ett tunt skinn av alger. Och ny är också Vegmes kebab, tillverkad av europeiska sojabönor. I det proiteiniga segmentet hittar vi också Garant som storsatsar. Ny grovmalen, het korv gjord på ärta och svamp, även dessa med skinn av alger, finns i butik nu och framåt kommer vi även hitta schnitzel, ärtfalafel och vitlökssås.

Såsigt till mat och dessert

Rydbergs har hostat upp en ny, het bearnaisesås i liggande burk samt en efterlängtad vegansk mangoraja, som får betraktas som den första på marknaden. Välkända majonnäsaktören Hellmans lanserade förra året en vegansk variant av sin berömda majonnäs. Nu presenteras Vegan mayo aioli och Vegan mayo chipotle. Alla baserade på solrosolja.

Det är nästan omöjlig att slita blicken från Havredals snygga förpackningar
Det är nästan omöjlig att slita blicken från Havredals snygga förpackningar. Om deras nya Hädde är lika uppseendeväckande i smaken, återstår för var och en att avgöra. Foto: Havredal

För den mer sötsugne är det värt att slänga ett öga på Fazers varumärke Aito som lanserat – vad som påstås vara – marknadens första kolasås. Granne med den i hyllan är Aitos chokladsås. Båda baserade på finsk havre.

Uppstickaren Havredal, som profilerat sig med havremejerier i skön retrodesign, har presenterat en ny matlagningsgrädde. Marknaden tillåter inte att veganska produkter kallas grädde, så varför inte uppfinna ett nytt begrepp? Hädde! Havredals Hädde är baserad på svensk havre.

Djurskydd har i högre grad börjat leta sig in i företagens retorik. Kanske är det inte bara klimat och hälsa som driver den växtbaserade marknaden framåt?

När i hela fridens namn ska vi inse att de fruktansvärda djurtransporterna genom Seuzkanalen bara är ett symptom?

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV