Kvartalsrapport. Sug på det ordet. Visst låter det mossigt? Men om det handlar om vegansk mat kanske det verkar en kaksmula roligare. Det är nämligen vad Mat med Jenny handlar om denna vecka. Vi tar ett kik på veganåret så här långt, som innefattar allt från alger till kakor.
Familjeföretaget Dafgårds satsar stort på veganskt och investerar 300 miljoner i en ny anläggning för växtbaserade livsmedel.
Företaget, som för många kanske förknippas med helfabrikat inom segmentet husmanskost, lanserade förra året en kampanj där kändiskocken Leif Mannerströms namn och bild kablades ut tillsammans med nya veganska produkter. Satsningen verkar ha fallit i god jord och den planerade anläggningen i Källby i västra Sverige ska skapa 100 nya jobb – och massor med veganchark.
– Om fem år kommer ingen fundera på om korven på mackan är gjord av gris eller bönor. Och då blir frågan, vad vill du egentligen helst ha? säger Magnus Dafgård, vice vd i ett pressmeddelande.
Men det är inte bara det egna varumärket Dafgård producerar till, utan även till en rad andra kända varumärken. Och tillsammans med globala samarbetspartners är tanken att växtbaserade varianter av korv, skivad smörgåsmat, salami, köttfärs, kyckling och bratwurst ska säljas över hela världen. Tillverkningen i nya fabriken kommer starta i början av 2022.
Lupinbönan slår till igen
En uppstickare inom svenskt växtbaserat protein. Det är vad Axfoundation kallar sin färs baserad på sötlupin, som under 2021 är tänkt att hitta ut på en bredare marknad.
Axfoundation är en icke vinstdrivande aktör som står bakom ett utvecklingscentrum på testgården Torsåker utanför Upplands Väsby. Här forskas det på hållbara livsmedel och sedan 2017 har man arbetat med att ta fram en växtbaserad färs på sötlupin, åkerböna och gråärt.
Förra året lanserades färsen på snabbmatskedjan Urban deli, hos grossister och i utvalda butiker. Nu lämnar man över varumärket till nystartade bolaget Färsodlarna för att kunna satsa i större kommersiell skala. I butik går färsen under namnet Svenskodlad färs, rätt och slätt.
– Axfoundations ambition med att utveckla en helt svensk baljväxtfärs var att bidra till en ökad efterfrågan på svenska baljväxter, och samtidigt bidra till minskad konsumtion av icke hållbart producerat kött. Vi har bevisat att det går – nu är det dags att lämna över stafettpinnen till en kommersiell aktör som kan ta färsen vidare in i ännu fler svenska kök, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation i ett pressmeddelande.
Alger istället för firre
Alger har varit en snackis de senaste åren, men det är först nu som det verkligen börjar bli konkret. I slutet av mars var det premiär för färsk sockertång på anrika Göteborgs fiskauktion.
Det är fiskar och skaldjur som vanligtvis ropas in varje morgon. Tångodlarna i företaget Ten island sea farm sålde sin tång med framgång och sista lådan gick för 850 kronor.
Ett nytt företag som satsar på sockertång är skånska Aloba som saluför burgare och färs med alger. Produkterna är bland annat baserade på svensk quinoa, havre och korn samt sockertång från Trondheim i Norge. Än så länge säljs produkterna bara i utvalda butiker i Stockholm.
För den som är sugen på ett alternativ till tonfisk, räcker Hooked foods upp handen. De har utvecklat produkten Toona som under våren introducerats på utvalda restauranger i Stockholmsområdet. Toona är baserad på bland annat veteprotein, sojabönor och alger, och har sin produktion i Nederländerna. Målet är att Toona även ska leta sig ut i butik till hösten och då vill man även satsa på en veganskt laxalternativ.
Utmärkta kakor hittar till kundkorgarna
Organisationen Djurens rätt tillhandahåller märkningen I’m vegan, som ska förenkla för konsumenterna att välja djurvänliga produkter i butiken.
Symbolen innebär att produkten är helt vegansk och att den heller inte är framtagen med hjälp av djurförsök. Senaste aktören att ansluta sig till märkningen är bakverksföretaget Gille, som saluför nästan veganska 20 kaksorter. Några av dessa är bondkakor, hallonkransar, havrekakor, vaniljdrömmar och citrondrömmar. Enligt Djurens rätt står Gille för omkring 40 procent av alla småkakor på den svenska marknaden.
Svenskt företag bästa varumärket
Oumph är världens bästa matvarumärke. Detta ansåg åtminstone juryn i prestigefyllda tävlingen World food innovation awards i slutet av mars.
Priset är ett av de äldsta och mest etablerade priserna i livsmedelsvärlden och syftar till att hylla innovation inom alla segment i branschen. Svenska veganföretaget Oumph blev under tävlingen utsett till Best brand. Och det är inte första gången företaget prisas av World food innovation awards. Bland annat har produkten Pulled Oumph utsetts till Best plant-based product.
– Varumärket är verkligen enhetligt och sticker ut från mängden i allt från namn, grafisk profil och produkt, säger Suzanne Van den Eshof, en av jurymedlemmarna.