Utsläppen från sjöfart förväntas mer än tredubblas från år 2020 till 2050, samtidigt finns det inga politiska initiativ för att minska dessa utsläpp. Det framgår i en forskningsrapport från Linnéuniversitetet.
Svensk utrikessjöfart släppte 2019 ut mer än dubbelt så mycket växthusgaser än det svenska utrikesflyget, enligt Naturvårdsverket. Trots det är det få politiker som vill ta frågan i sin mun.
Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéunivesiteet, har undersökt hur utvecklingen i den globala sjöfarten tros bli och hur politiken i frågan ser ut. Resultaten visar att det inte finns någon global strategi för koldioxidsnål sjöfart.
Av alla politiska initiativ som granskades var inget utformad för att begränsa de totala utsläppen – inte heller finns det något politisk tryck för ett skifte till koldioxidsnåla bränslen.
– Ofta är det separata hamnar med regler om föroreningar och utsläpp som tvingar branschen att tänka om, men det finns ingen global strategi för att minska utsläppen av växthusgaser för sjöfarten. Både ny teknik och koldioxidsnåla bränslen måste till för att nå de koldioxidmål som att EU ska vara koldioxidneutrala 2050, men vi hittade ingen strategi för det, säger Stefan Gössling, i ett pressmeddelande.
För att sjöfarten ska kunna ställas om menar forskarna till artikeln att den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization (IMO) måste skärpa lagstiftningspolitiken.
– Det är en stor utmaning att genomföra regleringar för den globala sjöfarten för netto-noll scenarier för koldioxidutsläpp. Men det är nödvändigt för den framtida utvecklingen av den globala handeln, där både EU och FN är viktiga för att förändring ska ske.
Läs mer:
Stor besvikelse kring fartygens nya utsläppsregler: “Helt oacceptabelt”
Läckt EU-förslag om sjöfart: ”Omöjliggör klimatmål”
Fakta: Sjöfart och miljön
Fartyg står för tre fjärdedelar av världens godstransporter samt ett betydande passagerartal på färjor och kryssningsfartyg.
Sjöfart orsakar utsläpp av bland annat koldioxid, lustgas, svaveloxider, kolmonoxid samt oförbrända kolväten.
Fortsatt tillväxt förväntas, och IMO förutser en ökning av utsläppen med 90–130 procent fram till 2050.
2019 släppte svensk utrikessjöfart ut 6 983 ton växthusgaser. Svenskt utrikesflyg släppte samma år ut 2680 ton.