Glöd · Debatt

”Kommunala flygplatser tillhör det förflutna”

Kommunala flygplatser borde vara ett minne blott, menar artikelförfattarna.

DEBATT Under förra året genomfördes en kommunal räddningsoperation av Ängelholm-Helsingborgs flygplats, då sju skånska kommuner köpte flygplatsen från den tidigare privata ägaren PEAB. Dessvärre har coronapandemin medfört ett nytt normalläge där företagare hotas av konkurser, fler personer blir arbetslösa och välfärdens resursbehov når nya nivåer. Argumentet för att köpa flygplatsen har varit att värna det lokala näringslivet, men som en rapport från Timbro kan visa kostar ofta kommunalt ägda flygplatser mer än de smakar. Ängelholm-Helsingborgs och Västerås flygplats är inget undantag.
 
Historien har visat att kommunala flygplatser är en förlustaffär. Timbrorapporten, som har granskat flygplatsernas ekonomiska resultat mellan 2012 och 2018, visar att samtliga har dragits med stora årliga ekonomiska underskott redan innan pandemin. Sammantaget uppvisar de 26 kommunala flygplatserna underskott uppemot en halv miljard varje år, en siffra som har ökat med 7 procent per år under 2010-talet. Verksamheternas ekonomi lär inte förbättras efter pandemin.
 
Eftersom det är kommunerna som äger flygplatserna är det också de som måste finansiera dessa underskott. Varje år delar kommuner över hela landet ut hundratals miljoner i skattefinansierade subventioner till sina flygplatser. Nu har alltså även det  ekonomiska ansvaret för Ängelholm-Helsingborgs flygplats flyttats till Helsingborgs och de andra kommunernas skattebetalare att finansiera. Medan skolan och äldreomsorgen ropar efter ökade resurser, inte minst nu under pandemin, ska skattepengar gå till fossilt flygande. När kommuner får för sig att driva flygplatser sker det alltid på skattebetalarnas och välfärden bekostnad.
 
Köpet av flygplatsen står dessutom i strid med Helsingborgs höga ambitioner i miljö- och klimatpolitiken. Det omfattande arbetet, som har resulterat i flera utnämningar till årets miljökommun, faller fullkomligt platt när kommunen samtidigt satsar miljoner på att bedriva fossil flygplatsverksamhet. Det är långt kvar innan flyget blir en hållbar bransch. Till dess kommer varje krona investerad i flygplatsen att vara en krona investerad i ökade utsläpp.
 
Vi vet också att morgondagens kollektivtrafik kommer att vara grönare och att framtidens arbetsmarknad kommer att förändras. Under pandemin har många tvingats ställa om, men det har gjort att vi sett potentialen med distansarbete. Denna trend, med minskat resande och mer effektiva möten, är något som sannolikt kommer att fortsätta framöver.
 
Köpet av flygplatsen är ett förhastat beslut som kommer att få negativa konsekvenser för kommunernas ekonomi och klimatarbete. En förlustaffär rättfärdigas inte bara för att det görs i en kris. För att värna om Helsingborgs skattebetalare kräver vi därför att Helsingborgs stad följer beslutet som många andra kommuner tagit och avslutar sitt ägande av den kommunala flygplatsen. 
 
Vi menar på att andra kommuner, som äger flygplatser, bör gå mot samma riktning. Inte minst i Västerås, där flygplatsen startades av Västerås kommun precis vid millennieskiftet. De 20 år som har passerat sedan dess har resulterat i totalt en halv miljard skattekronor i förlust. 2016 gick flygplatsbolag med hela 64 miljoner kronor i förlust. De enda resmålen är charterresor till spanska solkusten och ett enstaka flyg till London då och då. Lägg därtill att majoriteten av resenärerna inte ens bor i Västerås kommun så blir det allt svårare att begripa varför Västeråsarna ska stå för notan. 
 
Västerås ligger en timme från Arlanda. Det är vettlöst att tro att västerås flygplats kan vara en konkurrenskraftig flygplats med de förutsättningarna.  Förutom omöjligheten i att driva en ekonomiskt hållbar flygplats i västerås innebär även flyget att Västerås närmiljö förstörs och förgiftas. Att driva en flygplats in absurdum är vansinnigt. Varje skattekrona som skyfflas in i det svarta hålet som är kommunala flygplatser är ett hån mot skattebetalarna.