Radar · Migration

Möjlighet att överklaga långsamma myndighetsprocesser har lett till oväntade konsekvenser 

Migrationsverket har kritiserats för långa handläggningstider vid flera tillfällen tidigare.

2018 infördes en lagändring som ger den som får vänta mer än sex månader på beslut i sitt ärende hos en myndighet rätt att överklaga till en förvaltningsrätt. Ärenden om medborgarskap sticker ut och står för en stor del av de inkomna ärendena – Migrationsverket klarar inte av att arbeta i den takt som ansökningarna om medborgarskap trillar in i.

Det är Sveriges Radios Ekot som rapporterar om de oväntade och stora konsekvenserna av den ändring som 2018 gjorde det möjligt för den som inte får svar på sitt ärenden hos en myndighet inom sex månader. Ändringen gör det möjligt för den sökande som drabbas av lång handläggningstid att begära att myndigheten påskyndar handläggningen, och om inte detta sker kan den sökande överklaga till förvaltningsrätten som i sin tur kan göra vad som kallas för en dröjsmålstalan.

Malmö förvaltningsrätt är nationellt ansvarig för att hantera överklaganden om långa handläggningstider hos myndigheter, och de har märkt av en stor skillnad sett från tidigare. Johan Sjöö, lagman på förvaltningsrätten i Malmö, menar att deras arbete påverkats ganska mycket. Ett slags ärende sticker ut i statistiken över överklaganden som kommit in och det är gällande medborgarskap. Totalt handlar det om cirka 60 000 ärenden på två år.

Att förvaltningsrätten nu är överbelastade handlar inte om att det är svåra ärenden att avgöra – utan på grund av kvantiteten ärenden om långa handläggningstider som lagts på deras bord sedan 2018.

– Det här var det inte någon som hade förutsett, och det var inte så här det var tänkt heller kan jag lova, säger Johan Sjöö till Ekot.

Ärenden som sticker ut

Andra ärenden kan också överklagas hos förvaltningsrätten, men de ärenden som förvaltningsrätten i Malmö framförallt behandlar är alltså om medborgarskap. Ansvarig myndighet för de ansökningarna är Migrationsverket – som sedan den stora flyktingvågen haft en stor arbetsbelastning, även om handläggningstiderna i exempelvis asylmål nu är mycket lägre än kring tiden direkt efter den stora flyktingvågen.

Nu har Migrationsverket kommit i kapp en del av det som laggat efter – men gällande medborgarskap ligger man fortsatt efter. Möjligheten att överklaga den långa handläggningstiden har därför haft effekter.

Enligt Merima Iljasevic, enhetschef på medborgarskapsenheten på Migrationsverket, är det flyktingvågen 2014 och 2015 som är anledningen till att handläggningstiden är så lång. Justitieombudsmannen har tidigare riktat skarp kritik mot de långa handläggningstiderna i bland annat asylmål, som man menar inte längre är försvarbara.

– Långa handläggningstider hos Migrationsverket har under en lång tid varit föremål för ett mycket stort antal klagomål hos JO. Om inte kraftfulla åtgärder vidtas befarar jag att de långa handläggningstiderna hos Migrationsverket blir ett normalläge. Det finns därför anledning att känna oro över situationen, sa justitieombudsmannen Per Lennerbrant i en kommentar efter granskningen i januari i år.

Mer resurser

Det är också så att det blir möjligt att söka medborgarskap efter fem års uppehälle i landet – varför många nu kan söka och ärenden läggas på hög på medborgarskapsenheten. Migrationsverket har skjutit till resurser för att medborgarskapsenheten snabbare ska kunna vända trenden med långsamma handläggningsprocesser, som i sin tur leder till överklaganden till förvaltningsrätten. Men man väntar inte med att tiderna ska sjunka till sex månader som det ska vara förrän andra halvan av 2023.

– Vi har självklart anpassat oss på myndigheten och breddat organisationen genom att tillsätta resurser. Men det tar ju tid också att höja kompetensen bland nyanställd personal för att kunna utföra arbete, säger Merima Iljasevic till Ekot.