Startsida - Nyheter

Radar · Arbetskritik

Arbetsförmedlingen går emot sin egen policy – annonserar om tusentals gig-jobb

Arbetsförmedlingen säger sig inte vilja annonsera om gig-jobb med hänvisning till att arbetsvillkoren är för dåliga.

Gig-jobb ska inte få förekomma bland jobbannonserna – det är Arbetsförmedlingens inställning. Ändå finns det tusentals gig-jobb upplagda i Platsbanken. Det visar en granskning som Arbetsvärlden har gjort.

Gig-jobb definieras kortfattat som tillfälliga uppdrag där arbetstagaren, med kort varsel, gör sig tillgänglig för arbete. Arbetsgivaren består oftast av så kallade plattformsföretag – app-baserade aktörer som exempelvis Foodora och Uber.

Jobben har kritiserats för att omgärdas av dåliga arbetsvillkor där företagen frånsäger sig arbetsgivaransvar. Syre har bland annat skrivit om kritiken som riktats mot Foodora – som erbjuder hemleverans av mat – och deras arbetsvillkor.

De här förändringarna på arbetsmarknaden har lett till att Arbetsmiljöverket, på uppdrag av regeringen, påbörjat en tillsynsinsats som bland annat syftar till att se över hur plattformsföretagen bedriver sina verksamheter. Detta har även rapporterats av webbtidningen Arbetsvärlden.

I samband med det här har Arbetsmiljöverket upprättat en lista på 26 bolag som blivit föremål för närmare granskning. Foodora, Urb-it och Tipptapp är några exempel som förekommer på listan.

Nej till gig-jobb – fast ändå ja

Utformningen av gig-jobb har gjort att Arbetsförmedlingen inte vill låta gig-företag annonsera på Platsbanken. Det framgår i en intern policy där man motiverar beslutet med att man bland annat vill efterleva FN:s hållbarhetsmål om anständiga arbetsvillkor.

En granskning som genomförts av Arbetsvärlden visar dock att Arbetsförmedlingen strider mot sin egen policy. När Arbetsvärlden gick igenom Platsbankens annonser för 2019 hittade man 184 annonser från elva av de företag som granskas av Arbetsmiljöverket. Totalt innehöll annonserna erbjudanden om 3498 tjänster.

Bengt Wiktorén, chef för Arbetsförmedlingens enhet för digitala tjänster för arbetsgivare, menar att en del av förklaringen ligger i att det är väldigt svårt för Arbetsförmedlingen att veta vilka annonser som har lagts upp av gig-företag.

– Vi har maskininlärning som granskar innehållet i annonserna, men det handlar i huvudsak om att fånga upp att man inte bryter mot diskrimineringsgrunderna, säger han till Arbetsvärlden, och fortsätter.

– Sedan är det så att vi är beroende av att vi får tips på om någon läst en annons och reagerat negativt.

Läs även: Gig-jobb – inte ett sätt för nyanlända att få andra arbeten

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV