Glöd · Debatt

”Klimatomställningen måste vara socialt hållbar”

”Det ska inte vara dyrare eller svårare att leva klimatsmart på landsbygden.

Miljöpartiet har kongress den 15–17 oktober, och inför den har Sara Bergengren, Sigrid Jämting och Julius Rosengren, kongressombud från Grön ungdom, skrivit om två åtgärder som de anser är viktiga för att lindra klimatkrisen: snabbladdning och en koldioxidskatt som alla får del av.

Grön ungdom vet att dagens klimatpolitik inte är tillräcklig. Det är snabba utsläppsminskningar och kraftfulla åtgärder i nutid som krävs, inte tomma löften om framtida handlingar. Vi i Grön ungdoms kongressombudsgrupp presenterar här två politikområden där vi vill skärpa Miljöpartiets politik inför valet 2022.

De senaste åren har det skett mycket i klimatdebatten, med Greta Thunberg i spetsen. Men vad är ett radikalt skifte utan politiskt agerande? Att utsläppen minskar med 2,4 procent istället för de 15 procent som krävs borde vara en rejäl väckarklocka för det politiska ledarskapet. Istället väljer de flesta av riksdagens politiker att stoppa huvudet i sanden.

Moderaterna gick häromveckan ut med ett ”handlingspaket” som fick den klimatmedvetna läsaren att vilja dra huvudet genom en betongvägg. I budgetarbetet går de tvärtemot vetenskapen och vill värna om de fossila drivmedlen. Klockan tickar och det politiska arbetet fortsätter som det brukar: tandlöst.

Det finns bara ett grönt parti i Sverige. Ju större vi blir, desto mindre måste vi kompromissa med de partier som gång på gång motarbetar den omställning som måste ske. Politiken Miljöpartiet går till val på är avgörande för vår framtid. Den gröna ideologin är tredelad mellan solidaritet med djur och natur, framtida generationer och världens alla människor. Alla dessa måste skyddas.

1. Avgift och utdelning – lätt att göra rätt

Klimatomställningen ska vara effektiv och socialt hållbar. Vi vill att Miljöpartiet ska gå till val på systemet kring ”avgift och utdelning”, den så kallade Kanadamodellen.

Avgift och utdelning innebär att det införs en generell koldioxidskatt där intäkterna från skatten fördelas ut till alla landets invånare, som en summa direkt in på kontot. Störst utdelning ska gå till dem med lägst inkomster, barnfamiljer och dem som lever på lands-och glesbygd. På så sätt får systemet en omfördelande effekt från dem som tjänar bra och bor i städer med goda förutsättningar att byta bilen mot bussen, till förmån för ovan nämnda grupper. Till exempel drabbas landsbygderna i dag hårt av höga bensinskatter. Men med avgift- och utdelning skyddas den undre hälften av inkomsttagare från allvarliga ekonomiska konsekvenser. En majoritet av befolkningen kommer att tjäna på systemet – kanske du? – och systemet kan även motverka fattigdom.

Fördelarna är många – det är en systemförändring som ökar jämlikheten och gör det lätt att göra rätt för individen. Dessutom blir det enkelt att känna sig delaktig i omställningen: ju lägre orsakade utsläpp desto mer tillbaka på kontot.

2. Snabbladdningsstationer på Sveriges bensinmackar

Alla Sveriges bensinmackar borde ha snabbladdningsstationer för elbilar. Det ska inte vara dyrare eller svårare att leva klimatsmart på landsbygden. Därför kräver vi att alla mackar ska ha snabbladdning, men att omställningen subventioneras så att vi kan behålla mackar i hela landet i alla storlekar.  Det är så vi får hela Sverige att fungera klimatsmart.

Omställningen måste ske snabbt, den måste ske nu, och den måste ske storskaligt. Grön ungdom ser vikten av att omställningen ska vara socialt hållbar, något Miljöpartiet och resterande partier måste inse. Under kongressen driver Grön ungdom politik som både klarar klimatmålen och ökar jämlikheten i hela Sverige. Vi måste klara detta, för att vad är alternativet?