Radar · Integritet

Bara 12 procent av iPhone-användare säger ja till att låta sig spåras

De nya siffrorna från Flurry är dåliga nyheter för bland annat Facebook, Twitter och Snapchat.

Apples senaste uppdatering ser ut att slå hårt mot Facebook, Twitter och Snapchat, enligt de första siffrorna över hur användarna svarat på frågan om de vill bli spårade eller inte.

I Apple senaste uppdatering av iPhones operativsystem kan användarna själva kan bestämma om de vill tillåta appen att spårar deras aktivitet även när de använder andra appar.

Enligt analysbolaget Flurry, som samlat in data från 2,5 miljoner användare, har endast fem procent av de amerikanska användarna tackat ja till att låta sig spåras och motsvarande siffror globalt, ”World Wide”, ligger på 12 procent.

Något som borde oroa storbolag som Facebook, Snapchat och Twitter, skriver tidningen Resumé, vars möjligheter att rikta annonser framöver nu riskerar att försämras avsevärt. Där inte minst Facebook har kampanjat mot Apples uppdatering.

Undersökningen visar däremot är de få iPhone-användare som aktivt gått in i sina mobilers inställningar och tacka nej till spårning – för att slippa få frågan om de vill låta sig spåras varje gång de installerar en ny eller uppdaterar en app. Bara tre procent av amerikanerna som gjort det och fem procent globalt.

Grafik: Flurry
Grafik: Flurry

Det var med Apples uppdatering av operativsystem, Ios versionen, 14.5, som kom i slutet av april, som alla användare, då de för första gången använder, laddar ned eller uppdaterar en app, får frågan om de vill tillåta appen att spårar deras aktivitet även när de använder andra appar. En informationen används sedan för att rikta annonser till användaren, skriver Resumé.