Radar · Miljö

Trendbrott: Svensk ekomat ökar igen

Svenskproducerad ekologisk mat ökar och allra mest ökade spannmålsbaserade ekoprodukterna som ökade sin försäljningen med 145 miljoner kronor under 2020, eller med 12,2 procent.

En ny rapport från Ekologiska Lantbrukarna visar att svenskproducerad ekologisk mat ökar. Ett trendbrott då försäljningen minskat två år i rad.

Försäljningsvärdet av svenskproducerad ekologisk mat ökade med 2,6 procent eller med 133 miljoner kronor under 2020. Det visar en ny rapport, Svenskt ekoindex 2020 kvartal 4” från analysföretaget Nielsen.

Allra mest ökade spannmålsbaserade ekoprodukterna där försäljningen ökade med 145 miljoner kronor under 2020, eller med 12,2 procent. Statistiken visar att en ökning skett för all ekologisk mat under året.

Något som även Krav bekräftar i sin nyligen publicerade statistik över KRAV-märkt mat under 2020. Vilket skiljer sig från den preliminära analys Ekoweb tidigare gjort i sin årliga marknadsrapport och som visar att försäljningen av ekologisk mat gått ner under året, skriver Jordbruksaktuellt.

Dock ökar inte ekomaten lika mycket som den totala försäljningen av mat i handeln, som haft en högre procentuell tillväxt. Vilket innebär att ekomatens andel faktiskt fortsätter att minska.

Tre kvartal av fyra under 2020 ökade försäljningen av ekologisk mat i dagligvaruhandeln. Samtidigt har den totala försäljningen av mat i handeln haft en högre procentuell tillväxt vilket innebär att ekomatens andel har fortsatt att minska.” Ur rapporten Svenskt ekoindex 2020 kvartal 4.

”Svenskt ekoindex bevakar i första hand svensk ekoråvara, men i statistiken vi får från Nielsen ser vi även att den totala försäljningen av ekologisk mat ökat med 340 miljoner under 2020, ca 3,5 %. Det är glädjande nyheter, då det från andra håll har talats om att ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln skulle gå fortsatt neråt. Nu vet vi att det inte är så”, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna, ett pressmeddelande.

Övriga produkter som ökade var ekologiskt nötkött, 4,8 procent, färsk ekologisk kyckling, 6,4 procent och ekoäggen, 3,5 procent. Ekologiska mejerivarorna backade däremot i försäljningsvärde med 50 miljoner kronor eller 1,9 procent.