Radar · Politik

S och M på väg att bli överens: Arlanda ska byggas ut

En ny start– och landningsbana på Arlanda kan  tillsammans med andra investeringar öppna för en fördubblad kapacitet på flygplatsen.

Arlanda byggs ut och Bromma läggs ned. Det kan bli resultatet av en uppgörelse om flygplatserna mellan regeringen och Moderaterna.  Dessutom vill de göra upp om åtgärder som gör det enklare att öppna gruvor och bygga ut elnät. ”Väldigt ansvarsfullt”, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) om Ulf Kristerssons utsträckta hand.

I juni 2020 meddelade S-MP-regeringen att planerna på en ny start– och landningsbana på Arlanda skrotas. Tillsammans med andra investeringar skulle en ny bana möjliggöra en fördubbling av flygtrafiken. I våras gav regeringen sedan besked om att Bromma flygplats ska läggas ned. Så sent som i förra veckan såg Bromma dock ut att bli kvar då riksdagen fråntog regeringen möjligheten att stänga flygplatsen på egen hand.

Men nu tar turerna om Stockholms flygplaster en ny vändning. I en intervju med Dagens industri på onsdagen öppnade M-ledaren Ulf Kristersson för en uppgörelse med den nya S-regeringen om att lägga ner Bromma – och att bygga ut Arlanda.

– Flygtrafiken kommer att komma tillbaka efter pandemin och alla vet att svenska exportföretag är extremt beroende av bra internationella transporter, sa Ulf Kristersson till Dagens industri.

Svaret kom snabbt från näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S). I en intervju med Dagens industri på torsdagen tackade han ja till Kristerssons inbjudan till förhandlingar och öste beröm över M-ledaren.

– Jag tycker att han tar ett väldigt ansvarsfullt uttalande i tidningen, säger Karl Petter Thorwaldsson.

På fredagsförmiddagen säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att en utredning ska tillsättas om utökad kapacitet på Arlanda och nedläggning av Bromma. Däremot menar han att det är för tidigt att ta ställning till om det behövs en ny start– och landningsbana.

Utredningen ska vara klar före valet, hoppas ministern.

– Det finns en poäng att ta vara på den breda uppslutning som finns om både lägga ned Bromma, vilket är väldigt viktigt att göra, och samtidigt säkra kapaciteten på Arlanda, säger Tomas Eneroth till TT.

Andrea Andersson-Tay är aktiv i Flyglarm Arlanda som genomfört flera civila olydnadsaktioner mot planerna på utbyggnad av Arlanda. Hon kallar planerna för ”fruktansvärda”.

– Det är horribelt att partier som säger att de står bakom klimatmålen ens kan tänka på att bygga ut en flygplats, säger Andrea Andersson-Tay som också är fritidspolitiker för Vänsterpartiet.

Enklare att öppna gruvor

Att en nedläggning av Bromma nu ter sig sannolik förtar inte hennes upprördhet.

– Det är inte förmildrande. En utökning av Arlanda ökar utsläppen mycket mer än vad en stängning av Bromma minskar dem, säger Andrea Andersson-Tay.

Utöver flygplatserna ska Moderaterna och regeringen också förhandla om åtgärder som ska göra det snabbare att exempelvis öppna nya gruvor och bygga ut elnät. Det handlar bland annat om att förkorta och förenkla miljöprövningar.

Artikeln uppdaterades 211210 klockan 12.05 med Tomas Eneroths uttalande.

Läs mer:

Efter MP:s sorti – här blir det fritt fram för S