Radar · Utrikes

Orbán svarar EU – annonskampanj i högerpressen

Helsidesannons, signerad Viktor Orbán, i Dagens industri den 30 juni.

I helsidesannonser i tidningar som franska Le Figaro, spanska ABC och svenska Dagens industri riktar Ungerns premiärminister Viktor Orbán skarp kritik mot EU. En ”skenmanöver”, anser Heléne Fritzon, socialdemokratisk EU-parlamentariker.

Det är under rubriken ”Om den Europeiska Unionens framtid – Ungerns förslag” som Ungerns premiärminister Viktor Orbán svarar EU:s ledare i annonsen. I sju punkter kritiserar han EU:s politik, bland annat när det gäller migration och integration.

– Han framstår som pressad och trängd, säger Heléne Fritzon, socialdemokratisk EU-parlamentariker.

"Europeisk superstat"

”Bryssel bygger en europeisk superstat som ingen gett sitt medgivande till”, skriver Orbán i sitt svar på kritiken från flera EU-stater mot Ungerns nyklubbade lag som förbjuder medier att ”visa avvikelser från någons biologiska kön och könsbyten eller sprider eller porträtterar homosexualitet” mellan klockan 05 och 22.

–  Det är högst anmärkningsvärt. Det stärker inte relationen mellan EU och Ungern, säger Heléne Fritzon.

Moderaternas EU-parlamentariker Tomas Tobé ser det som ett sätt att bedriva inhemsk valkampanj inför det kommande ungerska parlamentsvalet.

– Han försöker sätta sig själv i centrum och måla upp Bryssel som den stora fienden. Jag tror att det är fel väg att gå. Vi behöver fler europeiska lösningar och Viktor Orbán vill ha färre, säger han.

– Jag menar, han vet ju om att han nu tar steg som i längden inte är hållbara. Men han är stressad med en växande opposition i Ungern.

DI: pressfriheten viktigast

Annonsen har publicerats i ett antal europeiska dagstidningar med konservativ eller borgerlig profil. Flera belgiska tidningar säger sig ha sagt nej till att ta in annonsen, däribland De Morgen. Tidningen De Standaard kontrar med en helsida i regnbågens färger med texten ”Laws should never distinguish love from love”.

För Dagens industri var pressfriheten viktigast.

– Det var ett svårt beslut, men vi är en liberal tidning som värnar friheten, säger chefredaktören Peter Fellman till SVT Kulturnyheterna, som var först i Sverige med att uppmärksamma Orbáns annonskampanj.

"Skenmanöver"

Varken Heléne Fritzon eller Tomas Tobé ifrågasätter att tidningarna valt att publicera annonsen.

– Det här är ju en skenmanöver för att Viktor Orbán vill rikta uppmärksamheten mot EU i stället för att vi ska kunna fortsätta att kritisera de ingrepp han gör i Ungern på demokrati och mänskliga rättigheter, säger Heléne Fritzon.

– Det Viktor Orbán borde fokusera på är ekonomisk återhämtning. Det skulle gynna de som bor i Ungern, säger Tomas Tobé.

– Men jag är orolig för att Orbán isolerar Ungern; att de glider ifrån Europa och riskerar att hamna i händerna på Putins Ryssland. Det skulle inte vara bra, fortsätter han.

Viktor Orbáns parti Fidesz tillhörde tidigare samma partigrupp som Moderaterna i EU-parlamentet. Den lämnade de i våras.

– Det är bra. De hör inte hemma i vår partigrupp, säger Tomas Tobé.

Kräver serbiskt medlemskap

I sin sista punkt i annonsen kräver Orbán att Serbien ska bli medlem i EU. Hittills har EU haft svårt att enas i gemensam kritik mot Ungern, eftersom allierade som Tjeckien och Polen håller Ungerns rygg. Med ett serbiskt medlemskap skulle dynamiken förändras ytterligare.

– Jag skulle vilja skicka tillbaka till Viktor Orbán att om han vill ta aktiv del i att vi ska utöka EU då måste han vara med och ta ansvar för demokrati, grundläggande värden och rättsstatens principer, säger socialdemokraternas Heléne Fritzon.

TT: Vill du att Ungern lämnar EU?

– Den utvecklingen skulle jag inte välkomna. För det ungerska folkets skull och samarbetet i EU så har jag en förhoppning om att vi ska kunna kritisera Orbán och att vi på det sättet kan få en framtid för Ungern där man får en mer demokratisk regering, en regering som faktiskt vill samarbeta i EU.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV